3.5 C
Kielce
poniedziałek, 6 października, 2025
Strona głównaAktualnościGmina Chęciny wytypowana do ogólnopolskiego Projektu

Gmina Chęciny wytypowana do ogólnopolskiego Projektu

Zobacz

Miasto i Gmina Chęciny, jako jedna z zaledwie ośmiu gmin miejsko-wiejskich w kraju i jedyna gmina z województwa świętokrzyskiego zakwalifikowała się do pilotażowego projektu pn. „Wsparcie kadry jednostek samorządu terytorialnego w zarządzaniu oświatą ukierunkowanym na rozwój szkół i kompetencji kluczowych uczniów” realizowanego przez Ośrodek Rozwoju Edukacji w Warszawie na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej. To pierwszy krok w procesie tworzenia lokalnych planów podnoszenia jakości usług edukacyjnych na terenie kraju.

Od lat wkładamy serce i pełne zaangażowanie oraz dość duże środki finansowe w poprawę jakości oświaty. Nie chodzi tylko o kompleksowe remonty szkół, ale również o podniesienie jakości nauczania. Cieszę się, że nasze starania i wszystkie działania doceniono i wybrano naszą gminę, jako jedną z zaledwie kilku gmin do udziału w projekcie pilotażowym, w ramach którego zostanie opracowany model nowoczesnego zarządzania oświatą – podkreślał Burmistrz Gminy i Miasta Chęciny, Robert Jaworski, witając przybyłych gości.

Zarządzanie oświatą na najwyższym poziomie 

Samorząd Gminy i Miasta Chęciny, jako dobrze zarządzający placówkami oświatowymi jest jednym z pierwszych wybranych do pilotażowego projektu samorządów, który właśnie zorganizował na swoim terenie spotkanie dialogowe. – Głównym celem projektu jest podniesienie kompetencji przedstawicieli Jednostek Samorządu Terytorialnego (JST) w zakresie zarządzania oświatą ukierunkowanego na kształtowanie u uczniów kompetencji kluczowych, niezbędnych do poruszania się na rynku pracy – tłumaczy Katarzyna Zychowicz z Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie, która nie kryla słów uznania dla działań chęcińskiego samorządu. Podobnie jak obecni przedstawiciele Uniwersytetu im. Jana Kochanowskiego w Kielcach, w osobach dr hab. prof. UJK Sławomira Kozieja, dziekana Wydziału Pedagogicznego i Artystycznego UJK oraz dr hab. prof. UJK Mirosława Babiarza, Dyrektora Instytutu Edukacji Szkolnej UJK. Obaj profesorowie dziękowali władzom gminy za owocną współpracę.

W projekt zaangażowano tu wiele osób

Na spotkanie dialogowe, które odbyło się w hali widowiskowo-sportowej „Pod Basztami” w Chęcinach, przybyli mieszkańcy Gminy i Miasta Chęciny reprezentujący różne środowiska. Wśród nich znaleźli się dyrektorzy szkół, przedstawiciele rodziców, nauczyciele, liderzy zespołów metodycznych, przedstawiciele administracji i obsługi szkół. Zaproszenie przyjęli również przedstawiciele Europejskiego Centrum Edukacji Geologicznej, Regionalnego Centrum Naukowo Technologicznego, Poradni Pedagogiczno-Psychologicznej w Piekoszowie, MOPS-u, Ośrodka Zdrowia w Chęcinach, Posterunku Policji oraz duchowni. Byli też przedstawiciele stowarzyszeń prowadzących szkoły, a także kadra naukowa z Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach.

Rozwój kompetencji kluczowych to zalecenia UE

Kolejnym punktem spotkania było przeprowadzenie prezentacji poświęconej kompetencjom kluczowym i procesowemu wspomaganiu szkół przez Sekretarza Gminy i Miasta Chęciny, Pawła Brolę. – Parlament Europejski zaleca wykorzystanie 8 kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie, a są to: porozumiewanie się w języku ojczystym, w językach obcych, kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne oraz informatyczne, umiejętność uczenia się, kompetencje społeczne i obywatelskie, inicjatywność i przedsiębiorczość, jak również świadomość i ekspresja kulturalna – wymieniał sekretarz, Paweł Brola. Jak wynika z opublikowanego w 2016 roku raportu Światowego Forum Ekonomicznego, 65 proc. dzieci rozpoczynających dziś naukę w szkołach podstawowych będzie w przyszłości pracować w zawodach, których dziś na rynku jeszcze nie ma. Będą one związane głównie z nowymi technologiami, cyfryzacją i sztuczną inteligencją. Na współczesnym rynku pracy nie liczy się tylko i wyłącznie wiedza, ale również umiejętności interpersonalne i predyspozycje osobowościowe (m.in. zaradność, kreatywność, komunikatywność, uczciwość, umiejętność pracy w grupie, szacunek dla innych).

Gmina Chęciny wyróżnia się na tle innych biorących udział w projekcie

Po tym wprowadzeniu uczestnicy zostali podzieleni na 9 grup, których zadaniem było opracowanie odpowiedzi na szczegółowe pytania. – Pytania opracowaliśmy wspólnie z dyrektorami placówek oświatowych z terenu Gminy i Miasta Chęciny. Zależało nam, aby od samego początku zaangażować aktywnie do udziału w projekcie jak największą grupę ludzi. Naszym celem jest wyciągnięcie wniosków na postawione tezy i opracowanie najlepszego modelu zarządzania oświatą – mówi Burmistrz Gminy i Miasta Chęciny, Robert Jaworski. – Gmina Chęciny bardzo wyróżnia się na tle innych gmin biorących udział w projekcie. Istnieją tu wszelkie podstawy do tego, aby chęcińska oświata była na jeszcze lepszym poziomie – zaznaczyła Katarzyna Zychowicz z Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie.

Wypracować lokalną strategię rozwoju oświaty

Zadaniem uczestników spotkania dialogowego było, pracując warsztatowo, udzielenie odpowiedzi na kluczowe pytania, obejmujące stan obecny i pożądany chęcińskiej oświaty. – Wszystkie grupy musiały zdefiniować konkretne problemy i propozycje działań. Efekty swojej pracy prezentowali na forum grupy. – Dziękuję za rzetelny przekaz i opinie na temat funkcjonowania chęcińskiej oświaty. Wasze ciepłe słowa motywują do dalszej pracy, a uwagi są wskazówką do jeszcze lepszego działania na rzecz naszego szkolnictwa. Zgłoszone problemy, sugestie i propozycje rozwiązań będziemy szczegółowo analizować, co ostatecznie przełoży się na zadania do realizacji zdefiniowane w opracowywanym planie strategicznym, uwzględniającym rozwój szkół i kompetencji kluczowych uczniów – zapewnił Burmistrz Gminy i Miasta Chęciny, Robert Jaworski. – Władze gminy Chęciny poprzeczkę postawiły bardzo wysoko. Zarówno samo spotkanie, jak i przygotowanie się do niego jest na najwyższym poziomie, godnym naśladowania – podsumowała Katarzyna Zychowicz z Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie. – Wierzę, że praca w grupach nad konkretnym zagadnieniem przyniesie oczekiwane przez nas wszystkich efekty – wyraził nadzieję Burmistrz Robert Jaworski, który zapowiedział podobne spotkania dialogowe w każdej z placówek oświatowych, co pozwoli na zebranie opinii i materiałów do opracowania lokalnej strategii rozwoju edukacji.

Galeria

Aktualności

Jubileuszowy rok akademicki Chęcińskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku rozpoczęty. Ponad 200 studentów wróciło do nauki!

 Chęciński Uniwersytet Trzeciego Wieku oficjalnie zainaugurował swój dziesiąty rok działalności. W uroczystej inauguracji, która odbyła się w hali „Pod Basztami”, udział...

Polecamy