3.5 C
Kielce
wtorek, 21 października, 2025
Strona głównaGospodarkaPrzegląd postępu prac w ramach rewitalizacji „Ciuchci Ponidzie”

Przegląd postępu prac w ramach rewitalizacji „Ciuchci Ponidzie”

Zobacz

Pełną parą idzie przebudowa Świętokrzyskiej Kolejki Wąskotorowej „Ciuchcia Ponidzie”. Inwestycja realizowana przez Zespół Świętokrzyskich i Nadnidziańskich Parków Krajobrazowych, o wartości blisko 29 mln zł, ma się zakończyć w kwietniu przyszłego roku. W dniu wczorajszym postęp prac wizytowali wicemarszałek województwa świętokrzyskiego – Grzegorz Socha, starosta jędrzejowski – Paweł Faryna, wicestarosta pińczowski – Krzysztof Koniusz i burmistrz Jędrzejowa – Marcin Piszczek.

Prace remontowe, które umożliwią uruchomienie szlaku kolejki wąskotorowej „Ciuchcia Ponidzie” z Pińczowa do Umianowic rozpoczęły się w sierpniu. Kilkunastokilometrowy odcinek docelowo będzie stanowić część pełnej 34-kilometrowej trasy przebiegającej od Pińczowa do Jędrzejowa.

Prace idą pełną parą

Aktualnie przystąpiono do demontażu układu torowego na stacji Motkowice i montażu układu torowego na stacji Umianowice. Układanie subwarstwy rozpoczęto na szlaku Motkowice-Nida, a zakończono szlaku Umianowice-Skowronno. Na stacji Pińczów ruszyła budowa stalowej wiaty na lokomotywy i uzyskano prawomocne pozwolenie na rozbudowę układu torowego. Na stacji Jędrzejów wystąpiono o pozwolenie na przebudowę układu torowego.
W ramach kolejnej części inwestycji rozpoczęto wykonywanie posadzek w hali napraw lokomotyw i wymianę dachu na obiekcie zabytkowej kuźni. Ponadto, trwają prace związane z ociepleniem hali napraw wagonów, wymianą stolarki okiennej i drzwiowej w hali napraw wagonów, montażem zewnętrznego  monitoringu, prace posadzkarskie w hali napraw wraz z wykonaniem konstrukcji suwnicy oraz roboty tynkarskie i posadzkowe na części budynku socjalnego. Zakończono montaż instalacji fotowoltaicznej. Wykonano wszystkie wewnętrzne linie zasilające dla obiektów kolejki.

O inwestycji

„Rewitalizacja Świętokrzyskiej Kolejki Wąskotorowej Ciuchcia Ponidzie” realizowana jest w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych w ramach promesy wstępnej nr Edycja8/2023/7126/PolskiLad”. Zakończy się w kwietniu przyszłego roku. Jej wartość to blisko 29 mln zł. W imieniu Województwa Świętokrzyskiego zadanie realizuje Zespół Świętokrzyskich i Nadnidziańskich Parków Krajobrazowych w Kielcach, który zarządza Ciuchcią Ponidzie.

Głównym założeniem inwestycji jest zwiększenie potencjału turystycznego powiatów jędrzejowskiego i pińczowskiego w strefie unikalnych walorów przyrodniczych.

Rewitalizacja obejmie remont szlaku kolejowego od Pińczowa do Umianowic na długości około 8,8 km oraz od stacji w Motkowicach do mostu kolejowego na rzeką Nidą na długości około 2 km, przebudowę i remont układu torowego na stacjach kolejki wąskotorowej w Pińczowie i Jędrzejowie, przebudowę, remont i termomodernizację wraz z wyposażeniem hali napraw lokomotyw, hali napraw wagonów oraz kuźni kolejowej na stacji w Jędrzejowie oraz adaptację i remont poczekalni, kasy oraz pomieszczenia dróżnika na stacji w Pińczowie.

Historia kolejki

Historia powstania kolei Jędrzejowskiej sięga I wojny światowej. Początkowo były to linie frontowe armii austriackiej budowane w 1915 roku, by z czasem pełnić funkcję gospodarczą. Powstała wtedy w Pińczowie parowozownia, do której sprowadzono pierwsze lokomotywy oraz budowano drewniane mosty i estakady nad rozlewiskami Nidy. Pińczowskie Koleje Dojazdowe były w dwudziestoleciu międzywojennym największą inwestycją samorządową w Polsce, finansowaną przez Sejmik Powiatu Pińczowskiego. W pińczowskich warsztatach powstał m.in. wąskotorowy wagon pasażerski a w Ostrowcu Świętokrzyskim wyprodukowano znaczną ilość wagonów dla wąskotorówki. Cały czas rozbudowywana sieć późniejszej Jędrzejowskiej Kolei Dojazdowej liczyła 340 km, sięgając po Tarnobrzeg, Szczucin, Miechów/Charsznicę i Kocmyrzów.

Największe przewozy pasażerskie i towarowe zanotowano w 1966 roku, później następował systematyczny ich spadek. Sukcesywnie zawieszano kursy pociągów pasażerskich, ograniczano ruch towarowy, by w roku 1993 zawiesić ruch całkowicie. W tym czasie jednak wzrosło zainteresowanie turystów. Z myślą o nich utworzono specjalny wąskotorowy pociąg turystyczny . W 2020 roku zarządzanie Świętokrzyską Kolejką Dojazdową “Ciuchcia Ponidzie” objął Zespół Świętokrzyskich i Nadnidziańskich Parków Krajobrazowych. Kolej otrzymała nazwę: Świętokrzyskiej Kolejka Wąskotorowa „Ciuchcia Ponidzie”.

Galeria

Aktualności

„Stefan Żeromski – syn świętokrzyskiej ziemi”. Wyjątkowa wystawa w Kinie Strawczyn

W piątkowe popołudnie, 17 października, w sali kinowo–teatralnej w Strawczynie odbyło się uroczyste otwarcie wystawy pod hasłem „Stefan Żeromski...

Polecamy