Marszałek Renata Janik uczestniczyła w uroczystych inauguracjach roku akademickiego w Chęcińskim Uniwersytecie Trzeciego Wieku oraz w Uniwersytecie Trzeciego Wieku w Morawicy. Spotkania zgromadziły licznych słuchaczy, rektorów i przedstawicieli władz lokalnych, podkreślając ogromną rolę, jaką UTW odgrywają w aktywizacji seniorów oraz rozwoju życia kulturalnego i społecznego regionu.
– Cieszę się, że Uniwersytety Trzeciego Wieku dają seniorom możliwość rozwijania pasji, zdobywania wiedzy i wspólnego spędzania czasu. To miejsca, które budują więzi społeczne i poszerzają horyzonty – mówiła marszałek Renata Janik.
Chęciny – od edukacji po wspólnotę
W Chęcinach inauguracja odbyła się w Hali „Pod Basztami”. Chęciński Uniwersytet Trzeciego Wieku, działający od 2016 roku, stale poszerza swoją ofertę edukacyjną i kulturalną. Seniorzy uczestniczą tu w wykładach z psychologii, historii, nauk społecznych czy profilaktyki zdrowotnej, a także w różnorodnych zajęciach – od językowych i komputerowych, po muzyczne, plastyczne czy gimnastyczne. Nie brakuje również wyjazdów do teatrów i filharmonii, wycieczek, rajdów pieszych czy spotkań integracyjnych, które sprzyjają budowaniu wspólnoty i relacji międzypokoleniowych.
– Działania uniwersytetu dają słuchaczom możliwość rozwoju, aktywności i wspólnego spędzania czasu – podkreśla Zofia Puchała, prezes CHUTW.
Morawica – pasje, kreatywność i wolontariat
Z kolei uroczysta inauguracja w Morawicy odbyła się w Centrum Kultury i Bibliotece. Uniwersytet Trzeciego Wieku, działający od 2017 roku, oferuje seniorom bogaty program wykładów, warsztatów i zajęć rekreacyjnych. Uczestnicy mogą rozwijać swoje umiejętności w zakresie rękodzieła, fotografii, ogrodnictwa czy filmoznawstwa, a także brać udział w lektoratach językowych i spotkaniach twórczych. – UTW w Morawicy rozwija potencjał intelektualny seniorów, wspiera realizację pasji, twórczą aktywność oraz zaangażowanie w życie społeczne – zaznacza Beata Sitarska, prezes Stowarzyszenia prowadzącego uniwersytet. Placówka promuje również ideę wolontariatu, umożliwiając studentom dzielenie się doświadczeniami i prezentowanie własnych osiągnięć artystycznych.