3.5 C
Kielce
poniedziałek, 19 maja, 2025
Strona głównaAktualnościUczennice z Morawicy wśród najlepszych w Polsce

Uczennice z Morawicy wśród najlepszych w Polsce

Zobacz

Cztery uczennice z Zespołu Placówek Oświatowych z Morawicy znalazły się w gronie finalistów Ogólnopolskiej  Olimpiady Literatury i Języka Polskiego dla szkół podstawowych.

VI edycja Ogólnopolskiej Olimpiady Literatury i Języka Polskiego dla Szkół Podstawowych kolejny już raz zakończyła się ogromnym sukcesem uczennic naszej szkoły. Laura Kuzia, Aleksandra Smutek, Lena Kaczmarczyk oraz Alicja Siewiorek zdobyły tytuł finalistek tejże Olimpiady, której zakres uczestników rozciągał się na teren Polski i Europy. Uczennice z tytułem finalisty są zwolnione z egzaminu ósmoklasisty z języka polskiego, otrzymują w rekrutacji do szkół średnich pierwszeństwo przyjęcia, otrzymują ocenę celującą z przedmiotu, a przede wszystkim mają świadomość osobistego sukcesu.

Warto podkreślić, że do finału OLiJPSP w Warszawie z terenu Województwa Świętokrzyskiego dostały się trzy osoby, z czego dwie z naszej szkoły. Dydaktycznie i merytorycznie uczennice pracowały do udziału w konkursie pod pieczą pani Renaty Juśkiewicz i Anny Kozieł-Chodorek.

Szkoła Podstawowa im. Kornela Makuszyńskiego w Morawicy ma na swoim koncie już 14 finalistów i jednego laureata w Ogólnopolskiej Olimpiadzie Literatury i Języka Polskiego dla Szkół Podstawowych na przestrzeni pięciu lat. To wynik, jakim nasza placówka może się szczycić nie tylko na terenie Miasta i Gminy Morawica, ale uplasować w czołówce szkół podstawowych całego województwa świętokrzyskiego.

O swoim doświadczeniu w zmaganiach edukacyjnych podczas Olimpiady piszą tegoroczne finalistki – Laura Kuzia i Ola Smutek – uczennice klasy 8b, które pokonały długą drogę przez  wszystkie etapy tego konkursu: od szkolnej ławki w Morawicy do Pałacu Staszica w Warszawie. Zachęcamy do zapoznania się z ich artykułem.

 

NASZA PRZYGODA Z OliJP-SP

Początek naszej przygody z Ogólnopolską Olimpiadą Literatury i Języka Polskiego rozpoczął się już we wrześniu 2024 roku.

Pierwszy etap polegał na napisaniu przez nas pracy pisemnej w oparciu o książki, które zostały podane na liście zagadnień do olimpiady – i nie były to lektury szkolne. Każdy uczestnik musiał wybrać co najmniej 3 pozycje z dowolnego zagadnienia, związanego tematycznie z biografiami sławnych postaci lub  rolą zwierząt w życiu człowieka. Na podstawie przeczytanych utworów wszyscy uczestnicy z naszej szkoły (12 osób) pisali wypracowanie na podany przez Komitet Główny temat. Wyniki tego etapu ukazały się miesiąc później i wszyscy uczniowie z naszej szkoły, którzy brali w nim udział, zostali zakwalifikowani do kolejnej części konkursu. Byliśmy podekscytowani!

Drugi etap odbył się w auli Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach i był nieco trudniejszy, ponieważ składał się AŻ z trzech części – dwie pisemne i ustna. Były to: wypowiedź argumentacyjna, test językowy oraz głosowa interpretacja wiersza. Wszyscy poczuliśmy wyższy poziom trudności tego etapu, gdyż nie tylko musieliśmy się wykazać znajomością tekstów literackich i umiejętnością tworzenia poprawnej wypowiedzi pisemnej, ale i rozwiązać test  językowy, który swoim zakresem obejmował całą wiedzę, jaką nabyliśmy w szkole podstawowej.

Osoby, które uzyskały wystarczającą liczbę punktów z dwóch pierwszych części, zostały zakwalifikowane do trzeciej – ustnej. Z naszej szkoły udało się to czterem uczennicom – Lenie Kaczmarczyk oraz Alicji Siewiorek, które były przygotowywane przez Panią Annę Kozieł-Chodorek oraz nam – Laurze Kuzia i Aleksandrze Smutek. My zostałyśmy przygotowane przez Panią Renatę Juśkiewicz.

Część ustna była według nas najtrudniejsza, ponieważ musiałyśmy się wykazać biegłością w analizie i interpretacji tekstów poetyckich wskazanych poetów różnych epok literackich, z uwzględnieniem zagadnień z poetyki oraz teorii literatury, a ponadto wejść w intelektualny dialog z Okręgową Komisją Olimpiady, w której zasiadali profesorowie Wydziału Filologii Polskiej Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach. Wszystkie cztery uczennice uzyskałyśmy z wysokimi notami kwalifikacje do trzeciego – ostatniego już etapu, który również składał się z trzech części. Pierwsze dwie – podobnie jak to było na drugim etapie, polegały na napisaniu wypowiedzi argumentacyjnej oraz rozwiązaniu testu językowego, którego poziom znacząco wykraczał poza podstawę programową. Zdecydowanie odczułyśmy wzrost trudności zadań. Nie było łatwo! Z czterech osób, które brały udział w tej części zawodów, tylko nam dwóm udało się uzyskać kwalifikację do ostatniej części Ogólnopolskiej Olimpiady Literatury i Języka Polskiego dla Szkół Podstawowych.

 

W odróżnieniu do poprzednich etapów, miała ona miejsce w Warszawie. Do tej części zakwalifikowali się tylko NAJLEPSI z NAJLEPSZYCH!

Ostatni etap olimpiady odbywał się w Pałacu Staszica w centrum Warszawy i miał charakter ustny. Polegał  na rozmowie  z Komisją na określony temat. Jedna z nas omawiała role wartości w zmieniającym się świecie na podstawie utworów literackich takich jak: „Doktor Piotr” Stefana Żeromskiego, Nawrócony” Bolesława Prusa, „Święty”  Jana Józefa Szczepańskiego, „Pianista” Władysława Szpilmana, przemówienia Mariana Turskiego „Auschwitz nie spadło z nieba” oraz „Opowieści wigilijnej Charlesa Dickensa.  Druga z nas wypowiadała się na temat  ponadczasowości różnych bajek Ignacego Krasickiego i dowodziła, że dydaktyzm oświeceniowy ma odzwierciedlenie we współczesnym świecie.

Tę część Olimpiady z pewnością zapamiętamy na całe życie. Po pierwsze, miejsce – wyjątkowe i prestiżowe. Po drugie – poziom intelektualny zgromadzonych tam osób pozwalał czuć nam się wyjątkowymi. Po trzecie – świadomość, że osiągnęłyśmy sukces. Po czwarte – poznałyśmy wielu uczestników z Polski i z Europy, którzy podobnie jak my, zjechali się do Pałacu Staszica w Warszawie, by zdobyć tytuł laureata lub finalisty VI Ogólnopolskiej Olimpiady Literatury i Języka Polskiego dla Szkół Podstawowych.

Podczas oczekiwania na naszą kolej rozmowy z Komisją, postanowiłyśmy zintegrować się z innymi uczestnikami tego konkursu. Poznałyśmy wiele interesujących i niezwykle ambitnych osób z Polski i z Europy. Mamy nadzieję na utrzymanie się tych znajomości.

Po zakończeniu konkursowej części zawodów odbyła się Uroczysta Gala, na której zostały ogłoszone wyniki.

Dzięki temu, że jesteśmy finalistkami, nie musimy pisać egzaminu ósmoklasisty z języka polskiego oraz mamy pierwszeństwo w przyjęciu do wybranej przez nas szkoły średniej.

Z tego powodu chciałybyśmy zachęcić wszystkich Uczniów do udziału w tej olimpiadzie, ponieważ daje to dużo korzyści oraz uczy nas poznawania piękna literatury polskiej, a także mowy ojczystej. Nade wszystko buduje pewność siebie i daje możliwość zasmakowania sukcesu, na który, przy pomocy pań polonistek, ciężko pracowałyśmy. Jednak z perspektywy czasu szczerze oświadczamy – naprawdę było warto! 🙂

 

Finalistki OliJPSP

Laura Kuzia i Aleksandra Smutek – uczennice kl. VIII b

Galeria

Aktualności

Niebezpieczna prędkość – wysoka kara

Policjanci z włoszczowskiej drogówki nałożyli mandat karny w wysokości 4000 złotych na kierującego Volvo, który w ubiegły piątek w...

Polecamy