3.5 C
Kielce
czwartek, 12 grudnia, 2024
Strona głównaGospodarkaZMIANA STAWKI ZA ODBIÓR ODPADÓW OD STYCZNIA 2025 ROKU

ZMIANA STAWKI ZA ODBIÓR ODPADÓW OD STYCZNIA 2025 ROKU

Zobacz

Od 1 stycznia 2025 r. zmianie ulegają stawki opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla nieruchomości zamieszkałych. Opłata wynosić będzie 31 zł za osobę w przypadku segregowania odpadów  i nie zgłoszenia kompostownika oraz 23 zł za osobę w przypadku segregowania odpadów i posiadania kompostownika. Przypominamy, że zgłoszenie posiadania kompostownika oznacza, że z nieruchomości nie będą odbierane żadne odpady bio tj. obierki, trawa, liście, gałęzie, kora, trociny. Nie ma też możliwości oddawania tych odpadów na PSZOK. Mieszkaniec w zamian bowiem za częściowe zwolnienie z opłaty zobowiązuje się do kompostowania bioodpadów w całości.  

Właściciel gospodarstwa, które nie segreguje odpadów zapłaci stawkę podwyższoną w wysokości 90 zł.

SKĄD PODWYŻKA

Wzrost kosztów funkcjonowania systemu odbioru i zagospodarowania odpadów powoduje, że nie udało się uniknąć tej podwyżki. Ostatnia waloryzacja opłat za śmieci miała miejsce w 2022 r. Od tego czasu koszty odbioru i zagospodarowania odpadów wzrosły, wzrosła też ilość oddawanych przez mieszkańców śmieci. W 2023 r. od mieszkańców Miasta i Gminy Morawica odebrano łącznie 4.504,04 ton odpadów, w tym roku tylko do końca października tj. przez okres 10 m-cy wytworzyli 4.283,48 ton. Z powyższego wynika, że ilość odpadów komunalnych odbieranych od mieszkańców niestety cały czas rośnie. Statystycznie w roku 2021 jeden mieszkaniec gminy wyprodukował średnio 231 kg odpadów, w 2022 – 252 kg, w 2023 roku ilość odpadów wzrosła do poziomu 265 kg. Obecnie ilość śmieci jaką wytwarza statystyczny mieszkaniec gminy znów wzrosła i na koniec roku 2024 wyniesie 295 kg.

Dodatkowo od lipca tego roku koszt transportu odpadów do Zakładu Przetwarzania Odpadów w Promniku wzrósł o około 20 zł/tonę, a  zagospodarowanie niektórych frakcji odpadów o około 30 zł/tonę. To właśnie te czynniki – ilość śmieci oraz ich transport i przetwarzanie – mają największy wpływ na stawkę opłaty jaką muszą zapłacić mieszkańcy.

System gospodarowania odpadami oparty jest na zasadzie samofinansowania, wpływy z opłaty za odpady nie mogą być wykorzystane na inne cele nie związane z systemem gospodarowania odpadami. Gmina na śmieciach nie zarabia, jest tylko pośrednikiem pomiędzy firmą a mieszkańcem, przekazuje środki pieniężne w zamian za odbiór i zagospodarowanie odpadów wytworzonych przez mieszkańców. Im więcej mieszkańcy produkują odpadów tym większe są sumaryczne koszty ich odbioru i zagospodarowania.

Obecnie z terenu gminy średnio miesięcznie do zagospodarowania przekazywane jest 428 ton odpadów, za które płacone jest średnio 409.660,00 zł. Rocznie daje to 5136 ton za kwotę 4.915.913,00 zł. Wiedząc, że wzrasta ilość odpadów na mieszkańca szacuje się, że w 2025 roku miesięcznie oddawać będzie się około 454 ton.

Obecnie różnica pomiędzy dochodami tj. wpłatami mieszkańców a wydatkami na system gospodarowania odpadami (odbiór i zagospodarowanie odpadów, utrzymanie PSZOK-u, koszty obsługi) wynosi 595.986,56 zł. Oznacza to,  że przy obecnie obowiązujących stawkach opłat za śmieci system nie bilansuje się i może być konieczność zwiększenia środków w budżecie na wypłatę wynagrodzenia dla wykonawców.

Odrębną kwestią jest koszt zagospodarowania bioodpadów. W okresie 10 m-cy 2024 roku odebrano od mieszkańców 300 ton tego rodzaju odpadów za kwotę 518.029,52 zł. Do budżetu na ten cel wpłynęło zaledwie 235.850,00 zł od 4717 mieszkańców, którzy nie mają kompostownika. Stąd konieczność większego zróżnicowania stawki pomiędzy osobami, które posiadają lub nie posiadają kompostownika.

Wszystkie powyżej wymienione czynniki miały wpływ na podjęcie decyzji o podwyższeniu opłaty za odbiór odpadów.

JAK POWSTRZYMAĆ WZROST CEN

  1. Przydomowy kompostownik. Wykorzystanie bioodpadów we własnym ogródku obniża cenę o 8 zł od osoby i zmniejsza strumień śmieci, a to z kolei może spowodować spadek kosztów odbioru odpadów.
  2. Ograniczenie ilości kupowanych produktów.
  3. Rzetelne i uczciwe wypełnianie deklaracji śmieciowych  (za niezgłoszoną osobę płacą inni mieszkańcy).
  4. Dokładna segregacja odpadów. Przestrzegaj zasad segregacji.
  5. Przestrzeganie przez przedsiębiorców zasady nie mieszania odpadów z działalności gospodarczej z odpadami komunalnymi.

PRZYPOMINAMY TERMINY PŁATNOŚCI ZA ODPADY

I kwartał (styczeń, luty, marzec) – do 15 marca

II kwartał (kwiecień, maj, czerwiec) – do 15 maja

III kwartał (lipiec, sierpień, wrzesień) – do 15 września

IV kwartał (październik, listopad, grudzień) – do 15 listopada

Można także dokonywać płatności w ratach miesięcznych.

Aktualności

Polecamy