Lotnisko Warszawa-Radom, które po gruntownej modernizacji miało stać się ważnym punktem komunikacyjnym dla centralnej Polski, w październiku 2024 roku ponownie odnotowało niski poziom zainteresowania podróżnych. W minionym miesiącu z portu lotniczego w Radomiu skorzystało niespełna 6 tysięcy pasażerów, co stanowi duży spadek w porównaniu do wcześniejszych miesięcy oraz sezonu letniego, kiedy to lotnisko liczyło na większy ruch pasażerski. Wynik ten stawia przyszłość radomskiego lotniska pod znakiem zapytania, zwłaszcza w obliczu rosnącej konkurencji oraz wyzwań związanych z utrzymaniem siatki połączeń.
Przyczyny słabych wyników lotniska w Radomiu
Główne przyczyny słabego wyniku lotniska Warszawa-Radom mogą być związane z ograniczoną siatką połączeń oraz wysoką konkurencją ze strony innych portów, takich jak Warszawa-Okęcie czy Modlin. Pomimo planów wprowadzenia większej liczby lotów czarterowych i regularnych połączeń, liczba rejsów jest niewystarczająca, by przyciągnąć większą liczbę pasażerów. Dodatkowo, bliskość Warszawy sprawia, że pasażerowie częściej wybierają większe lotnisko Okęcie, gdzie oferta jest szersza i bardziej różnorodna – komentują eksperci ds. praw pasażerów z AirCashBack.
Wyniki sezonu letniego 2024 na lotnisku w Radomiu
W sezonie letnim 2024 roku lotnisko w Radomiu odprawiło około 71 tysięcy pasażerów, co oznacza spadek o około 6% w porównaniu do tego samego okresu roku poprzedniego, kiedy to z usług lotniska skorzystało 75,5 tysiąca osób. W tym czasie z Radomia realizowane były połączenia czarterowe i regularne do popularnych destynacji turystycznych, takich jak Rzym, Tirana, Preweza, Antalya, Larnaka oraz Podgorica. Pomimo zwiększenia oferty i współpracy z przewoźnikami jak LOT, Wizz Air, Enter Air oraz Air Montenegro, wynik ten odzwierciedla wyzwania, z jakimi mierzy się lotnisko w przyciąganiu pasażerów.
Linie lotnicze latające z lotniska w Radomiu
Z radomskiego lotniska operują głównie Polskie Linie Lotnicze LOT, które w sezonie letnim 2024 oferowały popularne trasy wakacyjne do Grecji (Preweza), Albanii (Tirana), Czarnogóry (Podgorica) i Macedonii Północnej (Ochryda). Te loty, dostępne w okresie wakacyjnym, skierowane były do podróżnych poszukujących bezpośrednich połączeń z ulubionymi miejscami wypoczynkowymi, choć realizowano je jedynie raz w tygodniu, co ograniczało elastyczność podróży.
Oprócz oferty regularnej od PLL LOT, lotnisko w Radomiu obsługuje również loty czarterowe we współpracy z biurami podróży, które odpowiadają na popyt turystyczny. Na razie jednak liczba połączeń jest ograniczona.
Tanie linie lotnicze operujące na lotnisku Warszawa-Radom
Wizz Air jest jedynym niskokosztowym przewoźnikiem obsługującym loty z tego lotniska, oferując połączenia do Larnaki na Cyprze. Trasa ta została uruchomiona w grudniu 2023 roku i jest realizowana dwa razy w tygodniu, co jest korzystne dla pasażerów planujących wakacyjne podróże. Lotnisko w Radomiu, pomimo problemów z niską liczbą pasażerów, stara się poszerzać swoją ofertę, licząc na wzrost zainteresowania i przyciągnięcie kolejnych tanich przewoźników.
Co dalej z lotniskiem Warszawa-Radom?
Obecna sytuacja lotniska w Radomiu wywołuje pytania o przyszłość portu oraz o to, czy będzie on w stanie utrzymać się na rynku przy rosnącej konkurencji. Zarząd lotniska zapowiada dalsze działania promocyjne oraz wzmocnienie współpracy z przewoźnikami i biurami podróży, by przyciągnąć więcej pasażerów w nadchodzących miesiącach.
Źródło: AirCashBack