W związku z często pojawiającymi się pytaniami i problemami Powiatowy Rzecznik Konsumentów pragnie zwrócić uwagę na następujące kwestie;
- Odstąpić od umowy w terminie 14 dni bez podawania przyczyny możemy przy dokonywaniu zakupów na odległość (np. przez Internet, telefon) lub poza lokalem przedsiębiorstwa (np. podczas pokazów, w przypadku nieumówionej wizyty przedsiębiorcy w miejscu zamieszkania lub zwykłego pobytu konsumenta albo wycieczki termin do odstąpienia od umowy wynosi 30 dni). W sytuacji, gdy towar kupujemy w sklepie stacjonarnym co do zasady powyższego prawa do odstąpienia nie ma. Oczywiście sprzedawca może wprowadzić taką możliwość, ale zależy to tylko od niego. Dlatego też warto przed zakupem zapytać się, czy można będzie rzecz zwrócić lub wymienić (najlepiej, gdybyśmy uzyskali takie zapewnienie na piśmie);
- W razie skorzystania z prawa do odstąpienia od umowy przedsiębiorca ma obowiązek zwrócić Konsumentowi pieniądze za opłacony towar w terminie 14 dni. Należy jednak wziąć pod uwagę, że jest to uprawnienie Konsumenta, które może nie być w praktyce respektowane przez sprzedającego, a to z uwagi na np. kłopoty finansowe przedsiębiorcy i utratę przez niego możliwości regulowania bieżących należności albo trafienie na oszusta. W związku z tym pamiętajmy, że nie ma gwarancji bezpiecznych zakupów w Internecie i o takie bezpieczeństwo musimy zadbać sami poprzez m.in. zapoznanie się z regulaminem sklepu i przeczytaniem opinii o sklepie. Powinno to być niezbędne minimum przed kliknięciem przycisku potwierdzającego zakup. Wielokrotnie Konsumenci sami przyznają, że uniknęliby kłopotów, gdyby tylko wcześniej zapoznali się z negatywnymi opiniami o sprzedawcy.
- Wiele sklepów internetowych jest polskojęzycznych, jednak należy do sprzedawcy zarejestrowanego za granicą (często w krajach azjatyckich). Powoduje to, że musimy się liczyć z możliwym wydłużeniem czasu realizacji przesyłki, utrudnieniem lub brakiem kontaktu, problemem w razie zwrotu lub reklamacji towaru, zakupem nieoryginalnego lub słabego jakościowo towaru. W związku z tym zaleca się, jak przy każdych zakupach przez Internet, sprawdzenie regulaminu sklepu i zapoznanie się z opiniami o sklepie.
- Sprzedawca odpowiada za sprzedawany towar w ramach reklamacji z tytułu niezgodności towaru z umową. Nie powinien samodzielnie decydować za klienta i traktować złożonej do niego reklamacji jako zgłoszenia z tytułu gwarancji (udzielanej najczęściej przez producenta). Gwarancja, a niezgodność towaru z umową są bowiem odrębnymi trybami. To od Konsumenta zależy z jakiego trybu chce skorzystać. Jest to o tyle istotne, że w przypadku reklamacji z gwarancji sprzedawca jest z reguły jedynie pośrednikiem, który przyjmuje reklamację i przekazują ją wraz z reklamowanym towarem do producenta. Często łatwiej jest skontaktować się ze sprzedającym niż z serwisem gwaranta, warunki gwarancji mogą być w określonej sytuacji mniej korzystne, termin na dokonanie naprawy może być dłuższy, Konsumentowi może przysługiwać mniejsza ilość roszczeń (np. tylko naprawa, bez możliwości zwrotu pieniędzy). W związku z tym przed złożeniem reklamacji warto najpierw zapoznać się z warunkami gwarancji, a potem porównać je z zapisami ustawy o prawach konsumenta regulującymi niezgodność towaru z umową i zdecydować jaki tryb w danym przypadku jest korzystniejszy.
- Na rynku istnieje wiele firm oferujących dostawę i montaż instalacji fotowoltaicznych i pomp ciepła, które zawierają umowy za pośrednictwem przedstawicieli handlowych. Z uwagi na mnogość takich podmiotów nie ma raczej obawy o to, że nie decydując się w trakcie wizyty przedstawiciela na podpisanie umowy ominie nas jakaś wyjątkowa okazja. W szczególności seniorzy powinni pozostać czujni i nie ulegać żadnym Warto jest poprosić o wzór umowy, aby można było się z nią w spokoju zapoznać, sprawdzić w Internecie opinie o przedsiębiorcy, porównać ceny towaru, upewnić się czy np. przysługuje na dane urządzenie dotacja itp. Jeśli firmie zależy na kliencie to na pewno zaproponuje wizytę przedstawiciela w innym terminie.
Przypominamy, że mieszkańcy Powiatu Kieleckiego mogą skorzystać z pomocy Powiatowego Rzecznika Konsumentów (pokój nr 204, tel. 41 200 12 80, e-mail: rzecznik.konsumentow@powiat.kielce.pl).