3.5 C
Kielce
poniedziałek, 25 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościIX i X etap działań w programie ˝Być jak Ignacy˝ poświęciliśmy Energii geotermalnej i Energii...

IX i X etap działań w programie ˝Być jak Ignacy˝ poświęciliśmy Energii geotermalnej i Energii z biomasy

Zobacz

 

IX etap pracy grupy Odnawiaki polegał na utrwaleniu pozyskanej wcześniej wiedzy
o Energii geotermalnej.
 „Zajrzeliśmy” do wnętrza Ziemi, aby przekonać się, że im bliżej jej wnętrza tym goręcej i można to ciepło wykorzystać do pozyskiwania prądu elektrycznego w elektrowniach czy gorącej wody np. do celów grzewczych, balneoterapeutycznych lub rekreacyjnych.

Z plasteliny w różnych kolorach wykonaliśmy modele Ziemi.  Z niebieskiej i zielonej plasteliny utworzyliśmy wody i lądy na jej powierzchni. Po przecięciu każdego modelu mogliśmy zaobserwować, co tak naprawdę ogrzewa skały i wodę wewnątrz naszej planety.

Na podstawie filmu i utworzonej z pociętych kawałków ilustracji otrzymaliśmy odpowiedzi na pytania: Jak pozyskuje się energię geotermalną?, Do czego można użyć energię geotermalną?, Czy odwierty do pozyskania energii geotermalnej są tej samej głębokości?, Czy woda używana we wszystkich odwiertach geotermalnych ma taką samą temperaturę?, Jak pozyskuje się prąd elektryczny z energii geotermalnej w elektrowniach?.

Wykonaliśmy także eksperyment, na podstawie którego obserwowaliśmy pozyskiwanie ciepła z wnętrza Ziemi.  Podjęliśmy próbę określenia plusów i minusów energii geotermalnej.

A nasze poczynania można obejrzeć na stronie:

https://spcheciny.szkolnastrona.pl/a,4911,jak-wykorzystac-energie-geotermalna

Całą wiedzę mogliśmy potwierdzić na wycieczce edukacyjnej do autonomicznego domku w Podzamczu k/Chęcin.

https://spcheciny.szkolnastrona.pl/a,4915,wycieczka-edukacyjna-do-autonomicznego-domu-w-podzamczu

 

 

Jak wytworzyć energię z biomasy? – tym zagadnieniem zajmowaliśmy się podczas realizacji X etapu projektu “Być jak Ignacy”. 

Zastanawialiśmy się m.in. jak można wykorzystać resztki roślin. W tym celu ułożoną na kartce kompozycję z fragmentów roślin, warzyw i owoców prasowaliśmy wałkiem do ciasta i rozbijaliśmy drewnianym tłuczkiem. Obserwowaliśmy jakie barwniki z roślin, warzyw lub owoców udało się odcisnąć na papierze.

Nurtowały nas także inne pytania, np. “Czy produkty spożywcze użyte w zadaniu nadają się tylko do wyrzucenia? Do czego można je jeszcze wykorzystać? Czy z odpadków bio można pozyskać energię?”

Na te pytania staraliśmy się odpowiedzieć wykonując zadanie “Akcja fermentacja”.

W tym celu przygotowaliśmy 5 jednakowych, specjalnie opisanych butelek oraz sporo produktów spożywczych: borówki, sałatę, czerwoną cebulę, banany oraz skórki pomarańczy.

Zgromadziliśmy potrzebne przedmioty i … zaczęło się wielkie miksowanie! Po odważeniu równych porcji każdego produktu wlaliśmy musy przy pomocy lejka do butelek. Po kilku dniach obserwowaliśmy zmiany. Mus z sałaty, banana i jagody wytworzył gazy, które zgromadziły się w balonikach. Cebula i skórki z pomarańczy nie dały takiego efektu.  Już wiemy, że z biomasy można wyprodukować energię. Nauczyliśmy się także, że aby wyprodukować energię pewne produkty trzeba spalić, inne tworzą biogaz przez fermentację beztlenową, a z innych prasy wytłaczają olej. Rozmawialiśmy także o podobieństwach biomasy do ropy naftowej w kwestii wykorzystania jako źródło energii, pamiętając jednak o tym, że biomasa jest ekologicznym źródłem energii. Dopasowywaliśmy przykłady biomasy do sposobów, w jaki produkuje się z nich energię.  

To była dla nas solidna dawka wiedzy!

https://spcheciny.szkolnastrona.pl/a,4914,jak-wytworzyc-energie-z-biomasy

 

SP im. J. Kochanowskiego w Chęcinach

 

Galeria

Aktualności

Uczniowie z Włoszczowy najlepsi w województwie

Na Targach Kielce odbyła się XVI edycja Olimpiady Bezpieczeństwa, która jest finałem konkursu profilaktyczno-edukacyjnego Bezpieczeństwo na 5. Zwyciężyli uczniowie...

Polecamy