3.5 C
Kielce
poniedziałek, 23 grudnia, 2024
Strona głównaAktualnościUtraciłeś swój dowód osobisty? Wiesz co należy zrobić?

Utraciłeś swój dowód osobisty? Wiesz co należy zrobić?

Zobacz

Zagubienie lub kradzież dowodu osobistego, paszportu czy innego dokumentu, na którym znajdują się dane osobowe doprowadzić może do bardzo poważnych konsekwencji, głownie finansowych o których najczęściej dowiadujemy się w chwili, kiedy do naszych drzwi zapuka komornik lub otrzymamy ponaglenie z banku o niespłaconej racie kredytu. Posiadanie kompletu danych innej osoby to prosta droga do możliwości popełnienia przestępstwa na czyjąś szkodę. Pamiętaj, aby zastrzegać swój dowód osobisty w przypadku jego utracenia.

W przypadku utraty dokumentu tożsamości czas odgrywa kluczową rolę. Często o tym, że nie mamy dowodu osobistego orientujemy się nawet kilka dni po jego utracie. Co należy wtedy zrobić? Natychmiast zastrzec dokument, można to zrobić na kilka sposobów, np. w systemie dokumenty zastrzeżone w banku, w którym mamy konto lub w innym banku, który wskazany jest na liście – http://dokumentyzastrzezone.pl/lista-bankow-zastrzegajacych-dokumenty-od-wszystkich-osob/. Nie ma konieczności zgłaszania utraty we wszystkim bankach, w których mamy konta, wystarczy zrobić to w jednym miejscu a wszystkie placówki otrzymają taką informację automatycznie. O utracie dokumentu musisz powiadomić bank nawet w przypadku, kiedy nie posiadasz konta w żadnym z nich. Uchroni Cię to przed założeniem konta z użyciem twoich danych lub wzięciem pożyczki. Możesz również osobiście pójść do placówki banku, gdzie dokonasz zgłoszenia. Kolejnym krokiem będzie powiadomienie o utracie blankietu urzędu miasta lub gminy czy urzędu konsularnego i wyrobienie nowego dokumentu. Natomiast jeżeli okoliczności utraty dokumentów wskazują na to, że mogły zostać ukradzione to wtedy niezwłocznie powinieneś zgłosić się do najbliższej jednostki Policji i złożyć stosowne zawiadomienie. Wystarczy, że powiesz osobie przyjmującej cię w jednostce policji o tym, z jaką sprawą przychodzisz a ta wyjaśni ci jakie będą dalsze procedury. Nie musisz mieć gotowego pisma ze sobą.

Co w przypadku, kiedy znajdziesz dokument należący do innej osoby? Jeśli to możliwe niezwłocznie zwróć go właścicielowi. W innym wypadku zwróć go do urzędu, który dokument wydał w celu jego unieważnienia lub do najbliższego urzędu miasta czy gminy lub jednostki Policji.

Podobnie sprawa ma się w przypadku zagubienia karty płatniczej. Tutaj na pomoc przyjdzie infolinia twojego banku. Zadzwoń i powiadom o utracie i konieczności zablokowania możliwości korzystania z niej.

Za unieważnienie dokumentów nic nie zapłacisz.

Opr. KCW

Źródło: KPP Opatów

Aktualności

Ponad 3 promile za kierownicą!

Nawet trzy lata za kratkami spędzić może 52-latek z gminy Łączna. Mężczyzna kierował mercedesem mając w organizmie ponad...

Polecamy