Nieodpłatna pomoc prawna, nieodpłatne poradnictwo obywatelskie oraz edukacja prawna dla mieszkańców Gminy Chęciny
Burmistrz Gminy i Miasta w Chęcinach informuje, że w związku z zawarciem Porozumienia z Powiatem Kieleckim w sprawie realizacji przez Powiat zadania z zakresu prowadzenia punktów przeznaczonych na udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczenia nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego oraz edukacji prawnej, od dnia 02.01.2023 roku w Urzędzie Gminy i Miasta w Chęcinach, Plac 2 Czerwca 4, 26-060 Chęciny w pokoju nr 08 – Sala Posiedzeń Rady Miejskiej w Chęcinach działał będzie Punkt Nieodpłatnej Pomocy Prawnej, czynny w dniach: od poniedziałku do piątku w godz. od 7:30 do 11:30.
Działalność punktu związana jest z realizacją przez Powiat Kielecki zadania publicznego w zakresie realizacji ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej (Dz.U.2021.945 t.j.).
Poniżej udostępnia się harmonogram pracy punktu:
Radca Prawny Justyna Radek przyjmuje w dniach:
Poniedziałek w godz. od 7:30 do 11:30,
Czwartek w godz. od 7:30 do 11:30,
Piątek w godz. od 7:30 do 11:30.
Adwokat Marta Syska-Borowiec przyjmuje w dniu:
Wtorek w godz. od 7:30 do 11:30.
Adwokat Michał Chrząścik przyjmuje w dniu:
Środa w godz. od 7:30 do 11:30.
Udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej oraz świadczenie nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego odbywa się tylko i wyłącznie według kolejności zgłoszeń, po uprzednim umówieniu terminu:
– pod numerem telefonu: 41 200 17 85 od poniedziałku do piątku w godz. 7:00 – 15:00,
– poprzez rezerwację wizyty on-line: https://np.ms.gov.pl/świętokrzyskie/kielecki,
– poprzez zgłoszenie na adres e-mail: nieodplatnapomocprawna@powiat.kielce.pl.
Rejestracja wizyt prowadzona jest przez pracowników Starostwa Powiatowego w Kielcach. Nadmienia się, że Urząd Gminy i Miasta w Chęcinach nie prowadzi rejestracji wizyt oraz nie ponosi odpowiedzialności za sposób i zakres udzielanej pomocy. Podkreśla się, że osoby, które nie dokonały uprzedniego zgłoszenia w wyżej wskazany sposób, nie będą przyjmowane.
Przed uzyskaniem nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego:
1. osoba uprawniona składa pisemne oświadczenie, że nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej*
2. osoba korzystająca z nieodpłatnej pomocy w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej dodatkowo składa oświadczenie o niezatrudnianiu innych osób w ciągu ostatniego roku.
* W przypadku, gdy nieodpłatna pomoc jest udzielana w czasie epidemii za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość, osoba uprawniona nie ma obowiązku składania tego oświadczenia.
Zakres udzielnej pomocy:
Nieodpłatna pomoc prawna obejmuje:
1. poinformowanie osoby fizycznej, zwanej dalej „osobą uprawnioną”, o obowiązującym stanie prawnym oraz przysługujących jej uprawnieniach lub spoczywających na niej obowiązkach, w tym w związku z toczącym się postępowaniem przygotowawczym, administracyjnym, sądowym lub sądowoadministracyjnym lub
2. wskazanie osobie uprawnionej sposobu rozwiązania jej problemu prawnego, lub
3. sporządzenie projektu pisma w sprawach, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyłączeniem pism procesowych w toczącym się postępowaniu przygotowawczym lub sądowym i pism w toczącym się postępowaniu sądowoadministracyjnym, lub
4. nieodpłatną mediację, lub
5. sporządzenie projektu pisma o zwolnienie od kosztów sądowych lub ustanowienie pełnomocnika z urzędu w postępowaniu sądowym lub ustanowienie adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego lub rzecznika patentowego w postępowaniu sądowoadministracyjnym oraz poinformowanie o kosztach postępowania i ryzyku finansowym związanym ze skierowaniem sprawy na drogę sądową.
Dziedziny prawa, których dotyczy nieodpłatna pomoc prawna:
· prawo rodzinne, prawo pracy, sprawa z zakresu rozpoczęcia i prowadzenia działalności gospodarczej, prawo cywilne, prawo ubezpieczeń społecznych, prawo administracyjne, prawo podatkowe, prawo karne, inne.
Kategorie spraw z zakresu nieodpłatnej pomocy prawnej:
1. Lokal mieszkalny
2. Przestępstwa i wykroczenia
3. Rodzina
4. Dziedziczenie
5. Opieka i kształcenie
6. Własność rzeczy ruchomych i nieruchomych
7. Świadczenia i zasiłki
8. Zadłużenia
9. Roszczenia i zobowiązania finansowe
10. Zatrudnienie
11. Zdrowie
12. Urzędy i sądy.
Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie
Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje działania dostosowane do indywidualnej sytuacji osoby uprawnionej, zmierzające do podniesienia świadomości tej osoby o przysługujących jej uprawnieniach lub spoczywających na niej obowiązkach oraz wsparcia w samodzielnym rozwiązywaniu problemu, w tym, w razie potrzeby, sporządzenie wspólnie z osobą uprawnioną planu działania i pomoc w jego realizacji. Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje w szczególności porady dla osób zadłużonych i porady z zakresu spraw mieszkaniowych oraz zabezpieczenia społecznego.
Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje również nieodpłatną mediację.
Nieodpłatna mediacja
1. Nieodpłatna mediacja obejmuje:
1. poinformowanie osoby uprawnionej o możliwościach skorzystania z polubownych metod rozwiązywania sporów, w szczególności mediacji oraz korzyściach z tego wynikających;
2. przygotowanie projektu umowy o mediację lub wniosku o przeprowadzenie mediacji;
3. przygotowanie projektu wniosku o przeprowadzenie postępowania mediacyjnego w sprawie karnej;
4. przeprowadzenie mediacji;
5. udzielenie pomocy w sporządzeniu do sądu wniosku o zatwierdzenie ugody zawartej przed mediatorem.
2. Nieodpłatna mediacja nie obejmuje spraw, w których:
1. sąd lub inny organ wydały postanowienie o skierowaniu sprawy do mediacji lub postępowania mediacyjnego;
2. zachodzi uzasadnione podejrzenie, że w relacji stron występuje przemoc.
Nieodpłatna mediacja może być prowadzona pomiędzy stronami dążącymi do polubownego rozwiązania sporu. Stroną inicjującą przeprowadzenie nieodpłatnej mediacji może być wyłącznie osoba uprawniona.
Nieodpłatną mediację prowadzi mediator.