Z dniem 1 stycznia 2023 roku weszły w życie istotne zmiany m.in. w ustawie o prawach konsumenta, ustawie o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, ustawie o informowaniu o cenach towarów i usług oraz kodeksie cywilnym, wynikające z implementacji dyrektyw unijnych: Omnibus, Towarowej oraz Cyfrowej. Dodatkowo z inicjatywy Prezesa UOKiK wprowadzono regulacje mające na celu ukrócenie nieuczciwych praktyk na pokazach handlowych.
Co się zmieniło:
- Każdy przedsiębiorca, który ogłasza promocję lub wyprzedaż, będzie musiał podawać oprócz aktualnej ceny także tę najniższą z 30 dni poprzedzających obniżkę.
- Nowe zasady reklamacji. Zmieniono nazewnictwo i obecnie zamiast ,,rękojmi’’ używać się będzie terminu ,,odpowiedzialność za niezgodność za towaru z umową’’. W pierwszej kolejności konsument będzie mógł teraz żądać naprawy lub wymiany wadliwego towaru. Dopiero w kolejnym etapie dochodzenia roszczeń będzie można żądać zwrotu pieniędzy. Wydłużono do 2 lat domniemanie istnienia niezgodności z umową już w chwili zakupu. Co ważne termin przedawnienia roszczeń reklamacyjnych wydłużono do 6 lat.
- Zakazane zostało wprowadzanie na rynek towaru jako identycznego z tym, który jest sprzedawany w innych krajach UE, jeśli będzie się istotnie od niego różnił np. składem, a nie będzie to obiektywnie uzasadnione.
- Na platformach handlowych konsumenci będą teraz informowani, czy podmiot oferujący towar, usługi lub treści cyfrowe jest przedsiębiorcą czy osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej.
- W sytuacji, gdy przedsiębiorca umożliwia wyszukiwanie produktów musi informować o głównych parametrach, które decydują o kolejności pojawiania się wyników. Konieczne stało się również wyraźne ujawnianie płatnej reklamy lub płatności dokonanej w celu uzyskania wyższego plasowania produktów w wynikach wyszukiwania.
- Każdy przedsiębiorca zapewniający dostęp do recenzji produktów musi podawać informacje, czy i w jaki sposób weryfikuje ich autentyczność oraz czy zamieszcza wszystkie opinie, czy tylko te pozytywne. Zakazane zostało zamieszczanie fałszywych lub zniekształconych opinii.
- Jeżeli przedsiębiorca stosuje indywidualne dostosowywanie ceny, to musi o tym jasno poinformować konsumenta.
- Zakazane zostało wykupywanie przez przedsiębiorców za pośrednictwem botów, a potem odsprzedawanie konsumentom biletów na imprezy kulturalne lub sportowe,
- Można reklamować towary z elementami cyfrowymi, treści i usługi cyfrowe podobnie jak wszelkie inne towary czy usługi. Przedsiębiorca stał się odpowiedzialny za zgodność cyfrowego towaru, np. gry z jego wersją próbną czy zapowiedziami. Ma też obowiązek dostarczania konsumentom aktualizacji przez co najmniej 2 lata.
- Konsumenci stali się chronieni nie tylko, gdy zapłacą za treści lub usługi cyfrowe pieniędzmi, ale także swoimi danymi osobowymi. Obowiązują te same zasady, jak w odniesieniu do odpłatnych usług.
- Wydłużony został do 30 dni termin na odstąpienie od umowy zawartej podczas nieumówionej wizyty w domu konsumenta lub wycieczki.
- Wprowadzono zakaz zawierania umów finansowych podczas pokazu lub wycieczki.
- Wprowadzono zakaz przyjmowania płatności przed upływem terminu na odstąpienie od umowy. Dotyczy to umów zawieranych podczas pokazu, wycieczki lub nieumówionej wizyty u konsumenta.
- Wprowadzono możliwość odstąpienia od niektórych umów o świadczenie usług zdrowotnych zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość.
Na wszelkie pytania odnośnie stosowania nowych uregulowań, informacji mieszkańcom Powiatu Kieleckiego będących konsumentami, udziela Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Kielcach osobiście w Starostwie Powiatowym (pokój 204) oraz telefonicznie pod nr 41 200 12 80 i mailowo: .