Wszystko w ramach realizacji projektu Erasmus Plus pt „Active Learning Academy” („Akademia Aktywnego Learningu”), którego głównym koordynatorem jest Iwona Zalewska-Lech, nauczyciel ze szkoły w Piekoszowie. Cele i założenia nowatorskiego projektu idealnie wpisują się w wizję nowoczesnej szkoły. Uczniowie z pięciu krajów, w tym z Polski, Cypru, Grecji, Hiszpanii i z Włoch mają możliwość międzynarodowej współpracy w grupach, wspólnie też zaznajamiają się z cyfrowymi technologiami, takimi jak chociażby robotyka, projektowanie aplikacji, drukowanie w 3D, czy też wykorzystanie narzędzi WEB 2.0. Projekt jest w stu procentach finansowany z funduszy europejskich.
Szkoła Podstawowa w Piekoszowie już od dwóch lat realizuje projekt Erasmus Plus pod tytułem „Active Learning Academy”. – Jest to projekt zakładający strategiczną współpracę szkól z pięciu krajów. Tym razem to my przez tydzień gościmy szkoły z Cypru, Włoch, Grecji i Hiszpanii. W sumie przyjechało do nas 28 osób. Do tej pory to nasza młodzież jeździła za granicę, gdzie uczestniczyła w bardzo ciekawych warsztatach, bo dotyczących nowych technologii. W czasie trwania całego projektu zrealizowane zostały już warsztaty międzynarodowe w Hiszpanii dotyczące wirtualnej rzeczywistości. We Włoszech uczyliśmy się budowania robota, w Grecji tworzenia aplikacji, na Cyprze drukowania w 3D, a w Polsce poznawaliśmy narzędzia internetowe wykorzystywane do celów edukacyjnych. Dodatkowo dwa lata temu podczas pandemii odbyły się pięciodniowe zajęcia prowadzone przez polskiego koordynatora online. Udział w nich wzięli uczniowie ze wszystkich partnerskich szkół. Młodzież pracowała nad tworzeniem bloga i quizów, a także nad prezentacjami google na temat swoich krajów – wymienia Iwona Zalewska-Lech, twórca i główny koordynator projektu.
Dzięki Erasmusowi przełamali językową barierę
Uczniowie z czterech krajów wraz z opiekunami wzięli udział wspólnie z uczniami ze szkoły w Piekoszowie nie tylko w licznych warsztatach wykorzystujących nowoczesne technologie w edukacji, ale też w różnego rodzaju ciekawych wycieczkach. – Bardzo się cieszymy, że możemy gościć wszystkich tym razem w naszym kraju, w naszej gminie. Do tej pory mamy dzięki projektowi Erasmus Plus wiele fantastycznych wspomnień. Poznaliśmy już inne kraje, ich kulturę, jedzenie. Wszystkie wyjazdy były cudowne – mówi Maja Sorbian z klasy VIII ze szkoły w Piekoszowie. Jak podkreśla, z wieloma z poznanymi do tej pory uczniami szkół partnerskich utrzymuje znajomości do dziś. – Rozmawiamy oczywiście głównie przez internet. Polubiliśmy się – mówi Maja, a Małgorzata Gawor przyznaje, że początkowo wcale nie było łatwe przełamanie bariery językowej. – Bardzo stresowałam się, kiedy podczas wyjazdu musiałam rozmawiać w języku angielskim z moimi rówieśnikami. W Grecji, jedna z uczennic powiedziała mi, że nie powinnam się bać, bo przecież nikt nie jest perfekcyjny z z angielskiego i zawsze przecież da się jakoś dogadać. I faktycznie tak jest. Dogadujemy się bardzo dobrze. Z czasem jest łatwiej, a nauka języka angielskiego w takich bezpośrednich kontaktach jest dużo łatwiejsza – zaznacza Małgorzata Gawor z klasy VII ze szkoły w Piekoszowie.
Międzynarodowa współpraca przynosi efekty
Przebywająca w Piekoszowie delegacja z czterech państw oprócz innowacyjnych warsztatów wykorzystujących nowoczesne technologie edukacyjne wzięła także udział w wycieczce do Krakowa, do Auschwitz Birkenau i do Kielc. Goście odwiedzili także Sanktuarium w Piekoszowie, wzięli udział w szkolnej uroczystości przygotowanej z okazji Święta Niepodległości w Polsce i w interaktywnej nauce w Regionalnym Centrum Nauki i Techniki „Leonardo Da Vinci” w Podzamczu Chęcińskim. W restauracji Karczówka wójt Zbigniew Piątek wręczył świadectwa uczestnictwa w wyjeździe studyjnym nauczycielom i uczniom szkół partnerskich z Cypru, Grecji, Włoch i Hiszpanii. W wydarzeniu udział wzięła także sekretarz gminy Piekoszów Grażyna Tatar oraz dyrektor szkoły w Piekoszowie Krzysztof Stępniewski.
Goście z Grecji, Cypru, Hiszpanii i Włoch zachwyceni polską gościnnością
Przybyli do szkoły w Piekoszowie goście byli pod wrażeniem polskiej gościnności. Jak zaznaczył Bicolo Cellini z Włoch, szkoła w Piekoszowie jest bardzo duża, a uczniowie są bardzo mili. – Dużo się tu uczymy, również wielu polskich słów – przyznał Sem Kenje Werpers z Włoch. – Szkoła w Piekoszowie znacznie różni się od naszej szkoły na Cyprze. U nas jest wszystko otwarte, bo jest gorąco. Poza tym, szkoła jest bardzo dobrze zorganizowana, duża, ma dobrą bazę do ćwiczeń. Jestem pod wrażeniem – mówi Maria Vrachimi z Cypru, a Konstantinos Mavrakis zaznacza, że smakuje mu polskie jedzenie. – Bardzo smakuje mi polska kuchnia. Jedzenie tu jest inne niż na Cyprze. Wraz z moimi przyjaciółmi próbowałem pierogów i kurczaka. Zupy też są bardzo smaczne. Jestem pierwszy raz w Polsce, ale jedzenie bardzo mi smakuje – powiedział Konstantinos Mavrakis. Polskie przysmaki smakowały też Luis Mateo z Hiszpani, a Betancur Bejarano podkreślał, że każdy, kogo tu poznał okazał się bardzo miłym i dobrym człowiekiem. Takie samo zdanie ma też Vasiliki Chrysanthakopoulou z Grecji. – Podczas zajęć warsztatowych uczymy się używać wielu różnych programów, a szkoła w Piekoszowie jest bardzo dobrze wyposażona w nowoczesne technologie – podkreślała Vasiliki Chrysanthakopoulou z Grecji, która dziękowała wszystkim za przyjęcie delegacji z otwartymi ramionami. – Poznaliśmy tu wielu nowych przyjaciół. Mam nadzieję, że jeszcze kiedyś będą mogła tu przyjechać – dodała.
Integrują się i wzajemnie motywują do pracy
Warto zaznaczyć, że szkoła w Piekoszowie już od dziesięciu lat wzbogaca ofertę edukacyjną projektami Erasmus Plus. – Zorganizowaliśmy już w tym czasie blisko 150 mobilności uczniów. Do tej pory były też projekty mające na celu kształcenie kadry. Jako twórca i koordynator tych projektów z mojego punktu widzenia mają one szczególną wartość, bo zarówno uczniowie, jak i nauczyciele niesamowicie się integrują i motywują do pracy. Jest to zatem innowacyjne kształcenie przynoszące wiele korzyści, pozwalające kształcić u uczniów nie tylko kompetencje kluczowe, czyli łatwo mierzalne umiejętności, ale też kompetencje miękkie, takie jak komunikatywność, czy umiejętność współpracy w grupie. Uczniowie biorący udział w projekcie zmieniają się, rozwijają, są bardziej otwarci i operatywni, a później stają się liderami w swoich grupach. Warto realizować tego typu projekty, do czego zachęcamy wszystkie szkoły – przekonuje Iwona Zalewska-Lech, twórca i główny koordynator projektu, która poza szkołą w Piekoszowie, w ramach dzielenia się doświadczeniami, koordynowała także dwa projekty Erasmus KA229 w sąsiedniej szkole w Jaworzni.
Piekoszowskie projekty najlepsze w kraju
W tym roku jeden z tych projektów o tematyce ekologicznej został zwycięzcą w ogólnopolskim konkursie EDUinspiracje w kategorii Ekologia i teraz jest podawany za wzór dobrej praktyki w całym kraju przez Agencję Narodową Programu Erasmus Plus oraz przez kuratoria oświaty. Doceniono innowacyjną koncepcję połączenia programów Erasmus Plus i Ecoschools oraz sposób upowszechniania rezultatów. Strona eTwwinning dla tego projektu jest nadal dostępna. Tytuł projektu to „Little steps make a big difference, together we care for our home”.