Do Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Kielcach bardzo często zwracają się Konsumenci z pytaniem, czy towar zakupiony w sklepie stacjonarnym mogą zwrócić lub zamienić na inny w sytuacji, gdy np. rozmyślili się.
W związku z tym przypomnieć należy, że zgodnie z art. 27 ustawy z dnia 30 maja 2014 roku o prawach konsumenta można odstąpić bez podawania przyczyny tylko od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa. Jako przykład można podać tu zakupy dokonane w sklepach internetowych lub na pokazach organizowanych m.in. w hotelach.
W sklepie stacjonarnym co do zasady nie można zwrócić ani zamienić towaru na nowy. Sprzedający może jednak, na zasadzie dobrowolności, wprowadzić w swoim sklepie możliwość zwrotu lub wymiany zakupionego towaru.
Podsumowując, warto jest przy dokonywaniu zakupów w sklepach stacjonarnych zapytać sprzedawcę przed dokonaniem płatności o możliwość zwrotu lub wymiany towaru. Dla celów dowodowych najkorzystniej byłoby dysponować takim zapewnieniem sprzedawcy na piśmie.