Zakończyła się realizacja innowacji programowo-metodycznej „Jesteśmy EKO-logiczni”. Była ona odpowiedzią na konieczność zaangażowania szerokiej grupy osób w działania ekologiczne w związku z narastającymi problemami globalnymi, a także wyjście naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej dla II etapu edukacyjnego.
Główną przyczyną opracowania innowacji z dziedziny ekologii była potrzeba umożliwienia uczniom świadomego udziału w różnorodnych działaniach na rzecz środowiska. Jej autorkami były p. Agnieszka Staszewska i p. Jolanta Krąż. Czas realizacji innowacji obejmował lata 2019-2023. W poszczególnych latach były realizowane następujące moduły:
WODA – „Mamy dowody na wielką moc wody”
ENERGIA – „Energię oszczędzamy, o klimat i środowisko dbamy”,
ODPADY – „W recyklingu jest zasada – wszystko na coś się przerabia”.
Zajęcia innowacyjne odbywały się w ramach zajęć obowiązkowych z przyrody, biologii, geografii, matematyki, j. polskiego, wychowania fizycznego, zajęć Koła Przyrodniczego i Matematycznego, imprez okolicznościowych i konkursów. Innowacja miała na celu poszerzenie zagadnień dotyczących ekologii realizowanych na lekcjach, kształtowanie świadomości ekologicznej uczniów i środowiska lokalnego, zintegrowanie działań w zakresie edukacji ekologicznej w szkole z wykorzystaniem zasobów pracowni przyrodniczej. Odbyło się wiele działań, które dzięki zaangażowaniu nauczycieli i uczniów wzbogaciły ofertę edukacyjną szkoły.
Moduł WODA
|
Moduł ENERGIA
|
Moduł – ODPADY
|
Badanie składu chemicznego wody pochodzącej z Czarnej Nidy, Bobrzy, rowu melioracyjnego, kranu Przygotowanie Dnia Ryby 20 grudnia, Dnia Wielorybów 15 lutego, Światowego Dnia Wody 22 marca, Dnia Bobrów 7 kwietnia, Dnia Oceanów 8 czerwca Lekcje przyrody – Odkrywamy tajemnice życia w wodzie: warunki życia w wodzie, z biegiem rzeki- gra dydaktyczna „Dokąd płynie rzeka?”, życie w jeziorze. Lekcje j. polskiego – Woda w literaturze i kulturze Objaśniamy znaczenie przysłów poświęconych wodzie Woda w polskich frazeologizmach Zabawa „wodnistymi” słowami Lekcje geografii – Przez lądy i oceany – Ile wody (słodkiej) jest na świecie? Rzeki w Europie i Polsce – Rzeki i morza-gra. Zagrożenia powodziowe w Polsce Morze Bałtyckie – Morze… zrozum przyjaciół. Bitwa o czysty Bałtyk. Ochrona przeciwpowodziowa a występowanie i skutki powodzi Warunki produkcji energii z rożnych źródeł – Czy energia uzyskana z wody jest zupełnie czysta? Turystyka w Polsce – woda na wakacjach, wpływ turystyki na zasoby wodne. „Dzieci i ryby nie mają głosu”- prawda czy mit? – prezentacja w postaci wystawy na korytarzu szkolnym (dzieci mają głos i prawa, ryby głosu nie mają ale mają prawa) Zimowe zabawy –np. lepienie bałwana, bitwa na śnieżki, zjazdy na sankach, jazda na łyżwach, kulig. Wystawa na korytarzu szkolnym prac o zimie i płatkach śniegu. Konkurs o wodzie Pokaz eksperymentów o wodzie Przygotowanie ulotki informacyjnej dla rodziców – „Jak oszczędzać wodę” Prezentacja plakatów o parkach wodnych- wystawa na korytarzu szkolnym |
„Nie taki prąd straszny”-film dla uczniów kl. I-III Naturalne źródła węglowodorów- lekcja chemii w klasie VIII Surowce energetyczne – wystawa Dzień czystego powietrza -14XI „Energetyka”, „ Warunki produkcji energii z rożnych źródeł” – lekcje geografii, kl. 7a, 7b z wykorzystaniem platformy „epodręczniki.pl”, filmów na youtube Mobilna gazetka informacyjna dla uczniów kl. IV-VIII na korytarzu szkolnym Światowy Dzień Obniżania Kosztów Energii (10 stycznia), Międzynarodowy Dzień Oszczędzania Energii (15 lutego) Domowe sposoby oszczędzania energii – prezentacja, geografia kl. VIII (udostępnienie prezentacji na platformie Teams) Jak oszczędzać energię? – lekcje wychowawcze z wykorzystaniem materiałów z platformy „Młodzi dla środowiska” (kl. IV-VIII), film na youtube (kl. I-III) Rodzaje energii – fizyka kl. VII Konkurs na ulotkę promującą sposoby oszczędzania energii, kl. VI i VII „Ile rocznie kosztuje prąd?” – Koło zainteresowań- matematyka kl. VIa Artykuł na stronę szkoły Mobilna gazetka informacyjna dla uczniów kl. IV-VIII na korytarzu szkolnym „Ekologiczny prąd” Rozpropagowanie ulotki informacyjnej: – wśród rodziców nt. sposobów oszczędzania energii w domu – wśród nauczycieli nt. oszczędzania energii w firmie (w formie papierowej lub elektronicznej) „Skąd się bierze czysta energia” – film nakręcony przez członków koła przyrodniczego z wykorzystaniem modeli Artykuł na stronę szkoły Konkurs „Energoekolog” |
Dzikie wysypiska w mojej okolicy – EKO-detektyw. Warsztaty teatralne – spektakl/inscenizacja o tematyce segregacji i recyklingu. Przygotowanie liczmanów, elementów do nauki zbiorów, pojęć matematycznych z surowców wtórnych. Lekcja o segregacji odpadów z ćwiczeniami z wykorzystaniem materiałów „EKO-lekcja z Rybkiem”. EKO-kolory – zasady segregacji. Udział w 28. Akcji Sprzątanie świata-Polska pod hasłem „Myślę więc nie śmiecę”. Interpretacja danych liczbowych. Czy warto segregować śmieci? EKO-aerobik, zabawy ruchowe z wykorzystaniem np. plastikowych butelek, rolek po papierze, nakrętek, kulek z folii, itp. Co to recykling i upcykling?-gazetka Zbiórka Elektro śmieci w ramach programu Moje miasto bez Elektro śmieci. Tydzień Edukacji Globalnej – Konkursy, warsztaty pomysły na TEG. Konkurs na ozdobę bożonarodzeniową w stylu EKO – wykonanie z surowców wtórnych. Prezentacje PP z geografii– „Najbardziej zanieczyszczone miejsca na Ziemi”. Konkursu na EKO-kreację – wykonanie z surowców wtórnych.
|
Agnieszka Staszewska
Jolanta Krąż