Marszałek Andrzej Bętkowski oraz członek Zarządu Województwa Tomasz Jamka podpisali dziś aneks, zgodnie z którym o 1,65 mln zł wzrośnie dofinansowanie unijne projektu „Budowa linii kolejowej nr 582 Czarnca – Włoszczowa Północna”. Wcześniej swoje podpisy na dokumencie złożyli dyrektor Regionu Południowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Centrum Realizacji Inwestycji Mateusz Wanat oraz zastępca dyrektora Piotr Grawicz.
W związku z natrafieniem podczas prac na skomplikowane i złożone warunki gruntowo-wodne na odcinku nowo projektowanej linii kolejowej zdecydowano o rozszerzeniu zakresu rzeczowego projektu o dodatkowe działania związane z wykupem gruntów. Tym samym powiększyły się koszty całej inwestycji.
– Po zwiększeniu, wartość dofinansowania projektu, który realizowany jest w ramach Działania 5.2 „Infrastruktura kolejowa”, Oś Priorytetowa 5 „Nowoczesna komunikacja” Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego na lata 2014 – 2020, wzrośnie do kwoty 38 mln 790 tys. zł. Ogólna wartość projektu to 59,5 mln zł – informuje marszałek Andrzej Bętkowski.
Projekt realizowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. to budowa nowej linii kolejowej nr 582 łączącej posterunek odgałęźny Czarnca ze stacją Włoszczowa Północ. Potrzeba wybudowania nowej linii kolejowej wynika z faktu, iż do tej pory nie ma możliwości wjazdu z linii kolejowej 61 – z kierunku Kielc na linię nr 4 (CMK) w kierunku Warszawy i Łodzi, bez zmiany kierunku jazdy. Taka sama sytuacja dotyczy również relacji odwrotnej.
– Inwestycja obejmuje budowę linii kolejowej o łącznej długości 3,25 km wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną oraz przebudowę istniejących obiektów inżynieryjnych, SRK, sieci trakcyjnej, elektroenergetyki i telekomunikacji – przypomina członek Zarządu Województwa Tomasz Jamka.
Linia kolejowa Czarnca – Włoszczowa Północ, łącząca linię kolejową nr 61 Kielce – Fosowskie z linią nr 4 CMK Grodzisk Mazowiecki – Zawiercie, ma stanowić dodatkowy element spójnego systemu kolejowych połączeń między aglomeracjami miejskimi w Polsce. Koncentrować będzie ruch z wielu kierunków w celu maksymalnego wykorzystania jej zdolności przepustowej.
Zakłada się, że będzie ona obsługiwała pasażerów podróżujących pomiędzy aglomeracjami: warszawską, łódzka i kielecką. Przewidywany czas przejazdu pociągów w relacji Kielce – Warszawa skróci się do 2 godzin 20 min.
Łącznica będzie zelektryfikowana i przystosowana do ruchu dwukierunkowego. Zapewni przejazd pociągów pasażerskich z prędkością 100 km/h, zaś towarowych 80 km/h. Oddanie trasy do eksploatacji planowane jest na drugą połowę 2022 r.