3.5 C
Kielce
poniedziałek, 23 grudnia, 2024
Strona głównaAktualnościZMIANA OPŁATY ZA ODBIÓR ODPADÓW OD 1 LUTEGO 2021 r.

ZMIANA OPŁATY ZA ODBIÓR ODPADÓW OD 1 LUTEGO 2021 r.

Zobacz

 

Od 1 lutego 2021 r. zmianie ulegają stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla nieruchomości zamieszkałych. Opłata za odbiór odpadów będzie wynosić 18 zł za osobę w przypadku segregowania i nie zgłoszenia kompostownika oraz 16 zł za osobę w przypadku segregowania i posiadania kompostownika przydomowego. Należy pamiętać, że wskazanie w deklaracji posiadania kompostownika oznacza, że z nieruchomości nie będą odbierane żadne bioodpady, ponieważ mieszkaniec w zamian za częściowe zwolnienie w opłacie zobowiązuje się do kompostowania wytworzonych bioodpadów w całości. Nie będzie również miał możliwości wywiezienia bioodpadów na PSZOK.

Nieruchomość, na której segregacja odpadów nie jest prowadzona zapłaci stawkę 50 zł za osobę.

SKĄD PODWYŻKA

W gminach system gospodarowania odpadami komunalnymi oparty jest na zasadzie samofinansowania, a środki z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi nie mogą być wykorzystane na inne cele nie związane z pokryciem kosztów funkcjonowania systemu.

Gmina nie zarabia na śmieciach, jest tylko pośrednikiem w przekazywaniu opłat zebranych od mieszkańców za wywóz i zagospodarowanie odpadów. Z opłat tych pokrywane są koszty odbioru, transportu i zagospodarowania odpadów komunalnych, utworzenie i utrzymanie punktu selektywnej zbiórki odpadów (PSZOK), obsługi administracyjnej systemu, edukacji ekologicznej, wyposażenia nieruchomości w worki i pojemniki na odpady. Z pobranych opłat gmina może pokryć także koszty usunięcia odpadów komunalnych z miejsc nieprzeznaczonych do ich składowania i magazynowania. Wynika z tego prosta zależność tj. im więcej odpadów zostanie wytworzonych i przekazanych do odebrania tym większe opłaty ponosić będą mieszkańcy.

Ilość odebranych i zagospodarowanych odpadów ma decydujący wpływ na koszty funkcjonowania systemu.II półroczu 2020 r. z terenu Miasta i Gminy Morawica odebrano łącznie 1714,22ton odpadów, w tym 861,66 ton odpadów zmieszanych. Sam koszt odbioru i zagospodarowania tych odpadów w tym okresie wyniósł 901 531,98 zł. WI półroczu 2020 r. przed zmianą systemu zebrano 1952,78 ton odpadów, w tym 967,02 ton odpadów zmieszanych. Koszt odbioru i zagospodarowania odpadów w tym czasie wyniósł 547 936,77 zł. Jak wynika z powyższego, ilość odpadów komunalnych odbieranych od mieszkańców nieznacznie zmalała, ale koszt ich odbioru i zagospodarowania wzrósł prawie dwukrotnie. Ilość tych odpadów nie jest całkowicie miarodajna, gdyż w poprzednich latach rozliczenie z firmą odbierającą odpady było ryczałtowe czyli bez względu na ilość odebranych odpadów opłata miesięczna była jednakowa.

Ilość odpadów oddanych przez mieszkańców Miasta i Gminy Morawica w II półroczu 2020 r.

 

Rodzaj odpadu

Ilość odpadów w tonach  zebrana w okresie

VII-X/średnia m-czna

RAZEM

Cena za tonę

netto

Łączne koszty brutto

 

 

VII

VIII

IX

X

XI

XII

 

Promnik na dzień 30.12.2020

Odbiór

Opakowania z papieru i tektury

11,52

11,58

18,72

17,56

14,56

16,74

90,68

280

100

37.215,07

Zmieszane odpady opakowaniowe (plastik)

39,32

29,56

49,52

32,46

39,90

38,50

229,26

420

100

128.784,82

Opakowania ze szkła

31,56

34,16

37,34

33,32

30,18

34,12

200,68

150

300

85.152,90

Odpady komunalne niewymienione
w innych podgrupach (popiół)

0

0

4,36

11,00

21,08

58,10

94,54

330

 

220

56.776,89

Odpady ulegające biodegradacji oraz

Odpady kuchenne ulegające biodegradacji

16,84

15,72

25,04

19,86

18,90

6,96

103,32

420

 

250

74.762,35

Niesegregowane (zmieszane)odpady komunalne

191,44

123,08

141,82

157,70

122,82

124,80

861,66

430

430

792.006,44

Odpady wielkogabarytowe

0

0

13,56

12,04

22,48

27,02

75,10

500

600

68.941,80

RAZEM

1.243.672,27

 

Obecnie, po pół roku rozliczania się z firmą odbierającą odpady (ENERIS Surowce S.A.) wg nowych zasad i przeprowadzeniu szczegółowej kalkulacji, aby zapewnić równowagę systemu gospodarowania odpadami, opłata od jednego mieszkańca musi wzrosnąć. Decyzja ta nie była łatwa.

Nowa stawka została wyliczona w następujący sposób:

– wydatki na system gospodarowania odpadami w okresie od lipca do grudnia 2020 r. wyniosły 1 474 151,87 zł;

– dochody czyli środki wpłacane przez mieszkańców w tym samym okresie wyniosły 1 217 235,07 zł;

– różnica pomiędzy dochodami a wydatkami wynosi – 256 916,80 zł co oznacza, że system nie bilansuje się i opłata za odbiór odpadów jest niewystarczająca na pokrycie wydatków związanych z systemem, miesięcznie w budżecie brakuje około 43 000,00 zł;

– ilość mieszkańców ujętych w systemie czyli ilość osób zgłoszonych w złożonych deklaracjach – 15691 osób;

– różnica pomiędzy dochodami a wydatkami została podzielona przez liczbę mieszkańców ujętych w systemie gospodarowania odpadami i podzielona przez 6 m-cy (okres przyjęty do wyliczeń), a następnie dodana do obecnej stawki za odbiór odpadów (256916,80/15691=16,37 zł; 16,37/ 6 m-cy = 2,73 zł). Z tych obliczeń wynika, że obecnie obowiązujących stawek 13 i 15 zł należy dodać 3 zł, aby system gospodarowania odpadami się zbilansował.

Ilość odpadów oddanych przez mieszkańców Miasta i Gminy Morawica w II półroczu 2020 r. do PSZOK

 

kod

odpadu

Rodzaj odpadu Ilość odpadów w Mg  zebrana w okresie

VII-X/średnia m-czna

RAZEM

Cena za tonę netto

za odbiór, zagospodarowanie

Łączne koszty brutto

VII VIII IX X XI XII

20 01 28

Farby, tusze, farby drukarskie, kleje, lepiszcze i żywice inne niż wymienione w 20 01 27

0

0

1,00

0,5

0,86

0,82

3,18

 

4000

13.737,60

17 01 07

Odpady betonu oraz gruz betonowy z rozbiórek i remontów

0

0

8,26

4,36

5,14

1,40

19,16

420

8.690,98

17 09 04

Zmieszane odpady z budowy, remontów i demontażu inne niż wymienione w 17 09 01, 17 09 02 i 17 09 03

0

0

2,96

0,68

1,94

3,06

8,64

420

3.919,10

20 01 36

Zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne inne niż wymienione w 20 01 21, 20 01 23 i 20 01 35

0

0

0

0

0,16

8,56

8,72

 

350

3.296,16

16 01 03

Zużyte opony

0

0

0

4,74

0

14,54

19,28

300

6.246,72

RAZEM

35.890,56

 

ŚMIECI WIĘCEJ, A DOMOWNIKÓW, KTÓRZY JE PRODUKUJĄ CORAZ MNIEJ
Jednym z głównych czynników jest duży wzrost ilości produkowanych śmieci na jednego mieszkańca przy deklarowaniu mniejszej liczby domowników w gospodarstwach. I tak w lipcu 2020 r. było 18,5 kg na osobę, podczas gdy w grudniu już 21,3 kg. Problemem w naszej gminie jest także „znikająca” liczba domowników – w deklaracjach śmieciowych ilość mieszkańców wynosi 15691 osób, a zameldowanych jest 16526 mieszkańców. Problemem jest także dołączanie odpadów z działalności gospodarczej do śmieci komunalnych przez niektórych przedsiębiorców.

Pracownicy Urzędu będą przeprowadzać kontrole deklaracji śmieciowych, gdyż tak duża niezgodność z danymi z ewidencji ludności przy jednoczesnym wzroście produkowanych śmieci przyczynia się do dalszego wzrostu cen odpadów i uderza w mieszkańców, którzy rzetelnie wypełniają deklaracje śmieciowe i płacą za rzeczywistą liczbę domowników.

 JAK POWSTRZYMAĆ WZROST CEN

1. Przydomowy kompostownik. Pamiętajmy, że samodzielne gospodarowanie bioodpadami np. liśćmi, trawą obniża cenę o 2 zł od osoby, zmniejsza strumień śmieci, co może powstrzymać wzrost kosztów.

2. Dokładna segregacja odpadów. Pamiętajmy, aby przestrzegać zasad segregacji. Restrykcyjne kryteria dotyczące selektywnie zbieranych odpadów mogą stwarzać konieczność dodatkowego oczyszczania odpadów w sortowniach oraz powodować wzrost kosztów funkcjonowania instalacji przetwarzania odpadów.

3. Ograniczenie liczby produkowanych odpadów. Będąc na zakupach starajmy się w miarę możliwości ograniczać ilość opakowań, plastików, kupujmy więcej produktów nieprzetworzonych. Działania takie pozwolą ograniczyć lawinę śmieci.

4. Rzetelne i uczciwe wypełnianie deklaracji śmieciowych (za osobę, która nie jest zgłoszona muszą zapłacić inni mieszkańcy).

5. Przestrzeganie przez przedsiębiorców zasady niemieszania odpadów z działalności gospodarczej z odpadami komunalnymi. Prosimy także o czujność mieszkańców i zgłaszanie takich przypadków.

 PAMIĘTAJMY!

Problem gospodarki śmieciowej, z którym mierzą się wszystkie gminy w całej Polsce można rozwiązać tylko we współpracy Gminy z Mieszkańcami, dlatego potrzeba wspólnego zgodnego działania na rzecz odpowiedzialnego gospodarowania odpadami, po to by ceny śmieci w naszej gminie nie rosły. To nasza wspólna troska. 

 

Galeria

Aktualności

Seminarium dla policyjnych instruktorów

W ubiegłym tygodniu zakończyło się szkolenie dla policyjnych instruktorów taktyk i technik interwencji zorganizowane przez Wydział Kadr i Szkolenia...

Polecamy