Fot. www.gov.pl
Ministerstwo Cyfryzacji przypomina, że wiele spraw urzędowych można załatwić bez wychodzenia z domu, przez internet. Ma to szczególne znaczenie zwłaszcza teraz, w dobie epidemii koronawirusa. Korzystanie z e-administracji pozwala zaoszczędzić czas i bezpiecznie załatwić swoją sprawę. Poniżej pełen komunikat.
W trakcie pandemii sprawy urzędowe nie muszą czekać, a Ty nie musisz iść do urzędu, aby je załatwić. Jak to możliwe? #zostańwdomu i zajrzyj na GOV.pl.
Wiele urzędów działa dziś zdalnie, ale jeden otwarty jest siedem dni w tygodniu, 24 godziny na dobę. To portal GOV.pl, na którym załatwisz większość urzędowych spraw.
Zapamiętaj ten adres
Oszczędność czasu, wygoda, a także – co dziś szczególnie ważne – bezpieczeństwo – to tylko kilka zalet korzystania z e-administracji. Jest ich oczywiście dużo więcej.
Wideo
– Korzystanie z naszych e-usług nie jest trudne. Poradzą sobie z tym także ci, którzy rzadziej korzystają z sieci – mówi Marek Zagórski, sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. – Staramy się, aby e-administracja była dostępna dla każdego. Wszystkie e-usługi opisane są prostym językiem, stale pracujemy także nad upraszczaniem procesów – dodaje.
I te działania przynoszę efekt. Tylko w październiku GOV.pl odwiedziło 18 288 600 osób (unikalni użytkownicy), którzy wygenerowali ponad 147 milionów odsłon.
Ale to nie tylko liczba użytkowników portalu jest wyznacznikiem rosnącej popularności e-administracji. Najlepiej o tym świadczy liczba Polaków z profilem zaufanym (PZ), który umożliwia załatwianie online spraw urzędowych.
– W sumie profil zaufany ma już ponad 8,4 miliona Polaków. Tylko od stycznia tego roku do dziś założyło go 3,8 miliona osób – mówi minister Marek Zagórski.
Twój najlepszy profil
Profil zaufany to środek identyfikacji elektronicznej. Mówiąc prościej – to on umożliwia nam wylegitymowanie się w internecie. Będąc w tradycyjnym urzędzie jesteśmy proszeni o pokazanie dowodu osobistego. W sieci też musimy udowodnić, że my to my. I w tym właśnie pomaga profil zaufany.
Każdy z nas może mieć tylko jeden PZ, jest przypisany do naszego numeru PESEL i w większości przypadków jest ważny 3 lata (tymczasowy profil zaufany jest ważny 3 miesiące). Założenie PZ nic nie kosztuje, można to zrobić przez internet (najszybciej za pośrednictwem bankowości elektronicznej).
A kiedy macie już profil zaufany, wtedy świat e-administracji stoi przed Wami otworem.
Wszystkie e-usługi, czyli sprawy urzędowe, które można załatwić bez wizyty w urzędzie znajdziecie oczywiście na GOV.pl. Oto tylko kilka przykładów: Uzyskaj dowód osobisty Sprawdź swoje punkty karne Sprawdź historię pojazdu Zamelduj się Uzyskaj odpis aktu stanu cywilnego Zgłoś urodzenie dziecka Wyślij pismo ogólne
Aby ułatwić Wam wyszukiwanie, dostępne na GOV.pl e-usługi podzieliśmy na kategorie. Trzy główne to: dla obywatela, dla przedsiębiorcy, dla urzędnika. Dalej kolejne podkategorie, np. dokumenty i dane osobowe, kierowcy i pojazdy, podatki, praca i biznes.
Jeśli nie chcecie klikać za dużo, skorzystajcie z wyszukiwarki.
Załatwianie urzędowych spraw jeszcze nigdy nie było tak łatwe. Przekonajcie się o tym sami. e-Polak potrafi!
Źródło: www.gov.pl