3.5 C
Kielce
poniedziałek, 6 października, 2025
Strona głównaAktualnościE-dzienniki, komunikatory społecznościowe i zdalne nauczanie. Tak dziś wyglądają lekcje!

E-dzienniki, komunikatory społecznościowe i zdalne nauczanie. Tak dziś wyglądają lekcje!

Zobacz

Decyzją Ministra Edukacji Narodowej wynikającą z konieczności zapobiegania rozprzestrzenianiu się koronawirusa od 12 marca bieżącego roku funkcjonowanie jednostek systemu oświaty zostało ograniczone. Rząd jednocześnie apeluje – zawieszone lekcje to nie są ferie. Jak jednak uczyć efektywnie bez bezpośredniego kontaktu z uczniem? Okazuje się, że szkoły na terenie Miasta i Gminy Morawica radzą sobie całkiem dobrze. Z pomocą przyszły platformy e-learningowe, e-dzienniki i społecznościowe komunikatory. Nowoczesne technologie informatyczne nie są tu nowością zarówno dla nauczycieli, jak i uczniów z terenu Miasta i Gminy Morawica.

Zawieszenie lekcji z powodu pandemii koronawirusa to nie dodatkowe ferie, zatem uczniowie w tym czasie powinni kontynuować naukę. O tym, jak to zrobić decydują dyrektorzy szkół i nauczyciele. – Wszyscy znaleźliśmy się w nowej, trudnej sytuacji, ale okazuje się, że jako szkoła radzimy sobie w niej całkiem dobrze. Nawet się tego nie spodziewałem – przyznaje Jacek Kuzia, dyrektor Zespołu Placówek Oświatowych w Morawicy. – Nauczyciele z naszej szkoły są doskonale obeznani w zakresie nowoczesnych form nauczania. Od siedmiu lat korzystamy z e-dziennika. Poza tym, bierzemy udział w wielu projektach, których podstawą jest wykorzystanie nowoczesnych narzędzi, jak chociażby komunikatorów społecznościowych do prowadzenia wirtualnych spotkań i nauki języka angielskiego pomiędzy uczniami naszej szkoły, a uczniami szkół naszych zagranicznych partnerów. Teraz wykorzystujemy to doświadczenie do zdalnej nauki – mówi dyrektor ZPO w Morawicy, Jacek Kuzia.

A jak w rzeczywistości wygląda nauka w czasach kwarantanny? – Pierwsze ustalenia zrobiliśmy wspólnie z nauczycielami już w czwartek 12 marca. Ruszyliśmy z wewnętrznym szkoleniem, po którym utwierdziliśmy się w przekonaniu, że nauczyciele są doskonale obeznani z nowoczesnymi technologiami informatycznymi. Ze starszymi uczniami kontaktują się poprzez różnego rodzaju platformy e-learningowe, przez komunikator skype czy też messenger. Wprowadzamy też e-podręcznik. Jeśli chodzi o młodsze klasy, to jesteśmy w stałym kontakcie z rodzicami i to głównie za ich pośrednictwem przekazujemy uczniom nad czym powinni pracować w domach. Jednocześnie zaapelowaliśmy do nauczycieli, aby nie obciążali uczniów nadmierną pracą, a do rodziców, aby nie odrabiali za uczniów lekcji – podkreśla dyrektor Jacek Kuzia. – Z jednej strony dochodzą do nas głosy, że nauczyciele zadają za dużo, a z drugiej strony dochodzą też głosy, że materiału jest za mało. Dla nas wszystkich to nowa i trudna sytuacja. Na bieżąco analizujemy materiały i staramy się je dostosować tak, aby nie obciążać zarówno uczniów, jak i ich rodziców, a jednocześnie zrealizować podstawę programową. Do tej pory komunikowaliśmy się za pomocą e-dziennika, gdzie nauczyciele wychodzili z propozycjami tematów i ćwiczeń powtórzeniowych. Większość nauczycieli komunikuje się ze swoimi uczniami także za pośrednictwem komunikatorów społecznościowych. Zgodnie z rozporządzeniem ministra od czwartku nauczyciele będą wpisywać do e-dziennika konkretny temat, dawać wskazówki i instrukcje w jaki sposób poradzić sobie z zagadnieniem i zadawać uczniom prace do wykonania. Wszyscy musimy uzbroić się w cierpliwość – zaznacza dyrektor Szkoły Podstawowej w Bilczy, Urszula Wróblewska.

W dobie szeroko pojętej informatyzacji, dostępu do nowoczesnych technologii i internetu szybko wprowadzona czasowa nauka zdalna i zdalne przekazywanie wiedzy okazują się być realne do zrealizowania. Dyrektorzy i nauczyciele mają jednak nadzieję, że ta sytuacja nie potrwa długo. Ruszyli też ze sprawdzeniem dostępności sprzętu potrzebnego do e-nauczania wśród swoich uczniów. – Wszyscy uczniowie mają dostęp do internetu i z każdym mamy kontakt. Wiemy jednak, że w niektórych domach jest po czworo dzieci i komputerem muszą się dzielić. Dlatego też postanowiliśmy udostępnić takim rodzinom nasze szkolne komputery. Już dziś wiemy, że chęć pożyczenia komputera zadeklarowało mniej niż dziesięć osób – mówi Krzysztof Kubicki, dyrektor Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Brzezinach i dodaje, że niebawem nauczyciele będą prowadzić lekcje za pomocą platformy e-learningowej. – Dzięki temu uczniowie będą mogli ich widzieć i słyszeć. O ile starsi radzą sobie doskonale i już komunikują się w ten sposób, o tyle kilkunastominutowe lekcje dla młodszych uczniów postaramy się prowadzić w godzinach, w których rodzice będą w domu. Pozwoli to też na większą możliwość dzielenia się komputerem – zapowiada dyrektor Krzysztof Kubicki. – Gdyby ktoś nie posiadał komputera, to nasza szkoła dysponuje dziesięcioma komputerami, które jesteśmy w stanie wypożyczyć naszym uczniom – zapewnia także dyrektor Urszula Wróblewska.

Wszyscy apelują o wyrozumiałość zarówno ze strony nauczycieli, jak i rodziców. – Sytuacja nie jest łatwa. Sami uczymy się wszystkiego. Będziemy też próbowali oceniać naszych uczniów i apelujemy do rodziców, aby nie odrabiali prac domowych za swoje dzieci – prosi dyrektor Krzysztof Kubicki. – Uczniowie wysyłają zdjęcia swoich prac, a nauczyciele znają swoich uczniów i wiedzą na co kogo stać. Należy pamiętać, że po zniesieniu kwarantanny nasi wychowankowie będą zobowiązani wszystko przynieść do szkoły i pokazać nauczycielowi. Mamy nadzieję, że wspólnie poradzimy sobie z tą trudną sytuacją – podkreśla dyrektor Jacek Kuzia. – Wszyscy znaleźliśmy się w sytuacji trudnej i wyjątkowej, w jakiej nigdy jeszcze do tej pory nie byliśmy. Musimy zmierzyć się z tym wspólnie i zrobić wszystko, aby zachować spokój i rozsądek – apeluje dyrektor Urszula Wróblewska.

Agnieszka Olech 

Aktualności

Jubileuszowy rok akademicki Chęcińskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku rozpoczęty. Ponad 200 studentów wróciło do nauki!

 Chęciński Uniwersytet Trzeciego Wieku oficjalnie zainaugurował swój dziesiąty rok działalności. W uroczystej inauguracji, która odbyła się w hali „Pod Basztami”, udział...

Polecamy