NAJNOWSZE ARTYKUŁY

Piknik u Łokietka promuje Powiatowy Zespół Szkół w Chęcinach

0

Piknik u Łokietka promował wśród ósmoklasistów Powiatowy Zespół Szkół w Chęcinach. Nauczyciele i uczniowie placówki zachęcali młodszych kolegów do wybrania właśnie ich szkoły. Patronat nad imprezą objęli starosta kielecki, Tomasz Pleban i burmistrz Chęcin, Robert Jaworski.

Społeczność placówki prezentowała bogatą ofertę edukacyjną, przygotowaną  na rok szkolny 2024/25 i podsumowała Regionalny Konkurs Historyczny, pod hasłem X Rajd Władysława Łokietka.

Dyrektor szkoły Halina Kołodziejczyk zachęcała ósmoklasistów do wyboru placówki w Chęcinach, ze względu na bardzo szeroką ofertę kierunków. Duże zainteresowanie ósmoklasistów wzbudził pokaz musztry klas policyjnych, walki zapaśniczej w wykonaniu klasy samoobrony i prezentacja sprzętu gaśniczego i wyposażenia wozu strażackiego, w wykonaniu Ochotniczej Straży Pożarnej w Chęcinach.

Uczniom szczególnie przypadły do gustu zajęcia taneczne, z udziałem Lazaro i „żywa” lekcja historii „Jak zostać królem”, wykonana przez pracownika Dworu Starostów Chęcińskich w Podzamczu – Wita Chamerę.

Izabela Dziewięcka, dyrektor Wydziału Edukacji, Kultury, Sportu i Turystyki starostwa, w imieniu starosty Tomasza Plebana podkreśliła, że starosta szczególnie wspiera PZS w Chęcinach i zachęca do zdobywania  wiedzy w jego murach. Zwraca uwagę na otwartość, wielokierunkowość i najlepszą w powiecie zdawalność matur,  a także na wyposażenie szkoły, traktującej każdego ucznia indywidualnie.

W X Rajdzie Władysława Łokietka wzięło udział około 100 osób. Zwiedzali Chęciny i ich najciekawsze zabytki.

 

Największą liczbę punktów w kategorii wiekowej 15-19 lat, zdobyły drużyny w składzie:

I miejsce – 53 pkt., LO im. Władysława Łokietka w PZS w Chęcinach – Gabriela Bednarska, Zuzanna Zaborowicz, Zofia Szołowska, Gabriela Tompór, Maria Kusion, Gabriela Różalska

II miejsce – 50 pkt. Technikum, im. Władysława Łokietka w PZS w Chęcinach- Krystian Turek, Dominik Skowerski, Marcel Sala, Kacper Marcinkowski, Mikołaj Więcek

III miejsce – 48,5 pkt. Powiatowy Zespół Szkół w Łopusznie- Kacper Gładzik, Dawid Karliński, Błażej Kitliński, Kamil Mazur, Bartłomiej Podgórski, Zuzanna Szymkiewicz

 

Największą liczbę punktów w kategorii wiekowej od 10-15 lat, uzyskały zespoły w składzie:

I miejsce – 53 pkt. – Szkoła Podstawowa im. Janusza Korczaka w Tokarni – Amelia Nowak, Gabriela Salwa, Mateusz Grudzień, Sylwester Iwanek, Nadia Zapała

II miejsce – 47 pkt.- Szkoła Podstawowa z Oddziałami Dwujęzycznymi im. św. Jana Pawła II w Bolminie – Lena Ból, Wojciech Kozieł, Marita Stępień, Zofia Wijas

III miejsce – 45 pkt. Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Sobkowie – Kamil Laskowski, Michał Kot, Bartosz Kobiec, Zuzanna Kałka, Miłosz Kuśmierek.

Za udział w konkursie, wygrani otrzymali puchary, dyplomy oraz nagrody rzeczowe.         

 

Konkurs na plakat ekologiczny – rozstrzygnięty!

0

Ponad 200 prac uczniów wpłynęło na konkurs organizowany przez Starostwo Powiatowe w Kielcach, który miał promować ekologiczne postawy i działania. Komisja konkursowa wybrała już zwycięzców konkursu, którzy odbiorą nagrody i wyróżnienia 28 maja w siedzibie kieleckiego starostwa.

Ogromnym zainteresowaniem wśród uczniów szkół podstawowych z terenu powiatu kieleckiego cieszył się konkurs na plakat ekologiczny, o czym świadczy ilość nadesłanych prac. Ogółem wpłynęło aż 229 prac z 34 placówek oświatowych.

Komisja konkursowa pod przewodnictwem członka Zarządu Powiatu w Kielcach, Mariusza Ściany nie miała łatwego zadania przy wyborze najlepszych prac. – Wszystkie prace były starannie wykonane, nawiązywały do tematu i przyciągały uwagę. Na wielu z nich znajdowały się ekologiczne hasła między innymi, takie jak: „Dbaj o Ziemię, żebyś nie musiał mieszkać na innej planecie”, „Każdemu sercu bliska, ochrona środowiska”, „Nie pal w piecu byle czego, zrób dla świata coś dobrego”, „Chrońmy lasy” – informuje członek Zarządu.

Przy ocenie prac komisja konkursowa kierowała się następującymi kryteriami: zgodność z tematem konkursu, wrażenie estetyczne i oryginalność, jasność przekazu, walory edukacyjne, kreatywność, pomysłowość i staranność wykonania.

Najwyżej ocenione zostały następujące prace:

I miejsce – Julia Kumor klasa VIII, ze Szkoły Podstawowej w Niestachowie,  gm. Daleszyce;

II miejsce – Albert Dzwonek klasa VI, ze Szkoły Podstawowej w Łopusznie;

III miejsce – Lena Sobczyk klasa V, z Zespołu Szkół w Kostomłotach Drugich, gm. Miedziana Góra;  

 

Wyróżnienie – Kornelia Kowalczyk klasa VI, ze Szkoły Podstawowej w Korczynie, gm. Strawczyn;

Wyróżnienie – Natan Szpak klasa VII, z Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Rakowie;                           

Wyróżnienie – Marcel Ślusarski klasa IV, ze Szkoły Podstawowej w Chmielniku;

Wyróżnienie – Gabriela Wojciechowska klasa VII, ze Szkoły Podstawowej w Jaworzni, gm. Piekoszów;

Wyróżnienie – Vanessa Bucenko klasa VII, ze Szkoły Podstawowej w Chęcinach.

Gratulujemy i informujemy, że uroczyste wręczenie nagród w konkursie odbędzie się w siedzibie Starostwa Powiatowego w Kielcach, 28 maja 2024 roku o godzinie 10:00.

Maturzyści pożegnali się z nauczycielami i czekają na egzamin

0

Za kilka dni czeka ich najważniejszy egzamin w życiu, dziś pożegnali się z kolegami i nauczycielami. W Powiatowym Zespole Szkół w Chęcinach, rok szkolny zakończyli tegoroczni maturzyści. Najlepsi z nich otrzymali Nagrody Starosty Kieleckiego.

Starosta Kielecki Mirosław Gębski wręczył dyplomy gratulacyjne i upominki, wspólnie z dyrektor placówki, Haliną Kołodziejczyk. Najlepszą uczennicą Liceum Ogólnokształcącego, ze średnią ocen – 5,25 jest Weronika Łączkiewicz, natomiast najlepszym absolwentem Technikum jest Mateusz Lasa.

Starosta Mirosław Gębski życzył uczniom wielu sukcesów podczas egzaminu maturalnego, a później właściwego wyboru drogi życiowej. Jak mówił, absolwenci mieli szczęście, wybierając szkołę w Chęcinach, ponieważ ma ona świetną kadrę, a oferta dla uczniów jest niezwykle atrakcyjna.

Dyrektor Halina Kołodziejczyk podkreślała dobre wyniki uczniów, zarówno liceum, jak i technikum. Zwracała uwagę, że ci, którzy kształcili się w technikum, musieli zdobywać wiedzę ogólną, ale dodatkowo również tę, związaną z nauką zawodu. Przekonywała, że kadra szkoły stara się poszerzać propozycje dla uczniów. W tym roku będą oni mogli bezpłatnie skorzystać z kursu prawa jazdy w kat. C.

W sumie w Powiatowym Zespole Szkół imienia Władysława Jagiełły, rok szkolny zakończyło dziś 65 abiturientów (23 w liceum i 42 w technikum). Chęć przystąpienia do egzaminu dojrzałości zadeklarowało 58 z nich (21 w liceum i 37 w technikum).

Rok szkolny zakończyli dziś również abiturienci w pozostałych placówkach powiatowych. W Powiatowym Zespole Szkół w Łopusznie, świadectwa odebrało 148 osób (50 w liceum i 98 w technikum). Maturę zamierza zdawać 127 uczniów (50 w liceum i 77 w technikum).

Powiatowy Zespół Szkół w Chmielniku ukończyły w tym roku 83 osoby (23 w liceum i 60 w technikum). Do egzaminu dojrzałości przystąpi 55 z nich (18 w liceum i 37 w technikum).

W Powiatowym Zespole Szkół w Bodzentynie, świadectwa ukończenia nauki otrzymało 38 abiturientów (23 – liceum, 15 – technikum). Maturę będą zdawać 23 osoby (18 w liceum i 4 w technikum).

 

Lekcja bezpieczeństwa w komisariacie – uczniowie odwiedzili chęcińskich policjantów

0

Uczniowie ze Szkoły Podstawowej Integracyjnej nr 11 w Kielcach mieli nietypową lekcję w siedzibie chęcińskiej policji. Celem wycieczki było nie tylko zaznajomienie dzieci z pracą policjantów, ale także nauka podstawowych zasad bezpieczeństwa.

Dzielnicowy asp. szt. Rafał Kłokocki przywitał młodych gości w piątkowe przedpołudnie. Prezentując wyposażenie komisariatu oraz demonstrując sprzęt służbowy, w tym radiowóz, policjant wprowadził dzieci w świat codziennych obowiązków funkcjonariuszy.

Kolejnym etapem wizyty była edukacyjna prelekcja, podczas której podkreślono znaczenie noszenia odblasków po zmierzchu. Dzieci, wykazując się znaczącą wiedzą o przepisach drogowych, chętnie uczestniczyły w dyskusji i zadawaniu pytań.

VI Forum Oświaty Gminy Chęciny

0

Wzorem lat ubiegłych, 20 marca, w Europejskim Centrum Edukacji Geologicznej, odbyło się VI Forum Oświaty Gminy Chęciny.

Motywem przewodnim tegorocznego forum pn. „Wiosna w Edukacji”  była  edukacja przyszłości. Podczas tego wydarzenia porozmawiano o edukacji służącej społeczeństwu. Próbowano znaleźć odpowiedź na pytania, jak zmieniać edukację, by odpowiadała wyzwaniom przyszłości. Jak wykorzystywać narzędzia, które są obecne w systemie oświaty: oceny, prace domowe, egzaminy, by wzmacniać potencjał uczniów i nauczycieli. Co zrobić, by uczeń był aktywnym i samodzielnym uczestnikiem procesów edukacyjnych, jak rozwijać kompetencje przyszłości u dzieci i młodzieży. Jak wypracować nowy model szkoły, aby lepiej ona odpowiadała potrzebom XXI wieku. Forum toczyło się w kilku wymiarach. W szkołach zostały zorganizowane dyskusje na zadane uczniom tematy dotyczące potrzeby zmian w szkołach, wyobrażeń uczniów o szkole, jak się przygotować do nowych wyzwań, jak zapewnić wsparcie uczniom i szereg innych. Wspólnie wypracowano bardzo wiele konstruktywnych wniosków, pojawiła się cała gama nowych pomysłów na usprawnienie pracy szkół, zapewnienia uczniom i nauczycielom właściwych warunków pracy.

Podczas Forum burmistrz Gminy i Miasta Chęciny Robert Jaworski przedstawił najważniejsze, bieżące informacje dotyczące oświaty oraz kierunków polityki oświatowej gminy – zarówno te zrealizowane dotychczas, jak również działania na przyszłość w tym projekty unijne, plany modernizacji bazy lokalowej szkół.

Gościem specjalnym tegorocznego Forum była Pani Ewa Radanowicz – dyrektor Wydziału Edukacji, Kultury i Sportu w Gminie Goleniów, ekspert ds. przestrzeni edukacyjnej, zmiany i innowacji w projektach polskich i międzynarodowych realizowanych we współpracy z samorządami, ośrodkami doskonalenia nauczycieli, uczelniami wyższymi. Prelegentka wskazywała na istotność tworzenia środowiska wspierającego ludzi i ich dobrostan.O prostocie w działaniu i drobnych krokach, które pozwolą na pozytywne zmiany w szkołach.

Moderatorzy warsztatów zaprezentowali wnioski, które wypracowali nauczyciele i rodzice podczas spotkań Word Cafe.

W przestrzeni Europejskiego Centrum Edukacji Geologicznej wystawiono plakaty, flipcharty przygotowane przez uczniów. Również ich głos wybrzmiał podczas tego wydarzenia. Uczniowie: Szymon i Filip opowiedzieli na żywo uczestnikom Forum o potrzebach uczniów, ich marzeniach i planach.  Zaprezentowano również krótkie filmiki z wypowiedziami uczniów z poszczególnych szkół.

Sekretarz Gminy i Miasta Chęciny, Paweł Brola oraz dyrektor Centrum Usług Wspólnych, Ewa Dąbrowska dokonali podsumowania projektu realizowanego w partnerstwie z Ośrodkiem Rozwoju Edukacji  w Warszawie – Harmonogramu Działań Rozwojowych Szkół z Gminy Chęciny.

Na zakończenie forum  przedstawicielki sieci metodycznej nauczycieli pomocy pedagogiczno-psychologicznej – Sylwia Gołuch i Karolina Kędzior przedstawiły założenia standardów ochrony małoletnich.

25 mln zł z Funduszy Europejskich na nowoczesną edukację w świętokrzyskich szkołach podstawowych

0

Zarząd Województwa Świętokrzyskiego zawarł dziś pierwszą transzę 10 umów, spośród łącznej puli 42 projektów dla szkół podstawowych, które zostaną uruchomione w najbliższym czasie i dofinansowane łączną kwotą blisko 25 mln zł. Projekty będą realizowane w ramach programu „Fundusze Europejskie dla Świętokrzyskiego 2021-2027”. Przez najbliższe dwa lata blisko 7,5 tys. uczniów weźmie udział w niezwykle interesujących, nieszablonowych zajęciach, które pozwolą im rozwijać talenty i pogłębiać zainteresowania edukacyjne, a także wzmocnią ich rozwój psychospołeczny.  

Projekty będą realizowane w 85 szkołach podstawowych, działających na terenie gmin: Baćkowice, Bałtów, Bieliny, Bliżyn, Busko-Zdrój, Chęciny, Daleszyce, Działoszyce, Jędrzejów, Kazimierza Wielka, Kielce, Krasocin, Łączna, Michałów, Miedziana Góra, Mirzec, Morawica, Nowa Słupia, Ostrowiec Świętokrzyski, Piekoszów, Połaniec, Radoszyce, Skarżysko Kościelne, Skarżysko-Kamienna, Słupia Konecka, Smyków, Starachowice, Strawczyn, Wąchock, Wola Morawicka, Zagnańsk.

– Bardzo ważnym elementem projektów będzie podnoszenie kwalifikacji zawodowych kadry pedagogicznej, zaś ze szkoleń, kursów oraz studiów podyplomowych skorzysta blisko 860 nauczycieli – poinformował marszałek Andrzej Bętkowski. – W wielu projektach szczególnie duży nacisk kładziony jest na podnoszenie przez nauczycieli  kwalifikacji w zakresie wiedzy oraz kompetencji psychologiczno-pedagogicznych. Szkolenia i studia dadzą pedagogom umiejętności lepszego niż dotychczas wspierania uczniów.

– Te przedsięwzięcia mają kompleksowy charakter, a ich głównym założeniem jest rozszerzanie oferty edukacyjnej szkół podstawowych o dodatkowe zajęcia, wykraczające poza standardowy program nauczania, a jednocześnie dopasowane do potrzeb uczniów – powiedziała wicemarszałek Renata Janik. – Dzięki Funduszom Europejskim uczniowie zyskają szanse na pogłębienie swojej wiedzy z przedmiotów szkolnych, szczególnie ścisłych i przyrodniczych. Będą także uczyć się języków obcych i nowoczesnych technologii, zyskają szanse na rozwijanie kompetencji osobistych, na odkrywanie swojej samodzielności, talentów i zainteresowań. Jednym słowem – będą zdobywać cały wachlarz umiejętności, które w przyszłości mogą być niezwykle przydatne na rynku pracy i w codziennej aktywności społecznej. A nawet w życiu rodzinnym i kontaktach z rówieśnikami, bo przecież np. warsztaty dotyczące radzenia sobie z trudnymi emocjami, które zaplanowano w wielu projektach, mogą pomóc młodym ludziom lepiej rozumieć siebie, a w efekcie nawiązywać głębsze relacje z bliskimi im osobami. Myślę, że to jest ogromna wartość we współczesnym, cyfrowym, pełnym pośpiechu, internetu i mediów społecznych, a tym samym niestety nieco odhumanizowanym świecie.

– W projektach zaplanowano również doradztwo zawodowe i edukacyjne – podkreślała dyrektor Departamentu Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego UMWŚ Katarzyna Kubicka. – Te zajęcia dadzą uczniom wiedzę na temat ich słabych i mocnych stron oraz predyspozycji zawodowych. To będzie dla nich także przygotowanie do bardziej świadomego określenie dalszych planów edukacyjnych, a być może nawet okazja do wybrania konkretnego zawodu  – już na etapie szkoły podstawowej.

Przedszkolaki z Wolicy z wizytą z Chęcinach

0

7 lutego przedszkolaki z oddziałów przedszkolnych z Wolicy przyjechały na wycieczkę do Chęcin. Zwiedzili Miejską Bibliotekę Publiczną, gdzie Pani Barbara Woś przekazała im wiedzę na temat zasad zachowania się w bibliotece, pokazała zasoby biblioteczne i wprowadziła w świat książek.

Następnie dzieci wraz z opiekunkami udały się na Komisariat Policji. Dzielnicowy sierżant sztabowy Dawid Groniecki wraz z innymi funkcjonariuszami zapoznali dzieci z pracą policjanta. Przedszkolaki zwiedziły cały budynek, a na koniec mogły posiedzieć w radiowozie, który miał włączone sygnały świetlne i dźwiękowe.

 

W Chęcinach rozmawiali o bezpieczeństwie informacji i zarządzaniu bezpieczeństwem

0

Gmina Chęciny włączyła się aktywnie w przygotowaną przez CPT ABW kampanię społeczną 4U!, która promuje sposób rekomendowanego zachowania w przypadku ataku terrorystycznego.

W ramach działań przeprowadzono dwa szkolenia. Pierwsze zostało skierowane do pracowników Urzędu Gminy i Miasta w Chęcinach oraz do kierowników i pracowników jednostek organizacyjnych gminy. Kolejne szkolenie dedykowane zostało wszystkim pracownikom placówek oświatowych: nauczycielom, pracownikom obsługi i administracji.

W szkoleniach wziął również udział Burmistrz Gminy i Miasta Chęciny, Robert Jaworski – Szkolenie w zakresie bezpieczeństwa informacji jest bardzo istotne dla każdej instytucji, aby skutecznie chronić swoje dane i infrastrukturę przed zagrożeniami. W Urzędzie mamy na co dzień do czynienia z dużą liczbą danych, które muszą być właściwie chronione, a pracownicy odgrywają kluczową rolę w ich w ochronie. Dlatego istotne jest prowadzenie szkoleń i podnoszenie świadomości w zakresie bezpieczeństwa informacji, abyśmy byli świadomi zagrożeń i wiedzieli, jak zachować się w sytuacjach ryzykownych – podkreśla burmistrz

W warunkach globalnego i coraz bardziej realnego zagrożenia terroryzmem niezwykle ważne są  działania profilaktyczne, które pomogą zapobiec ewentualnym atakom i zwiększą bezpieczeństwo uczniów, rodziców
i pracowników szkół. W ramach działań na rzecz podnoszenia odporności przed zagrożeniami, Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego zapewniła prelegenta, który profesjonalnie  przedstawił treści z zakresu profilaktyki antyterrorystycznej.

Pracownicy oświaty zdobyli  konkretne informacje i umiejętności, jak prawidłowo postępować w sytuacjach kryzysowych i skutecznie reagować na zagrożenia terrorystyczne. Szkolenie miało na celu informowanie o zagrożeniach występujących zarówno w realnym, jak i wirtualnym świecie. W szkoleniu poruszono kwestie: radykalizacji, rekomendowanego zachowania w przypadku zagrożenia o charakterze terrorystycznym, ratownictwa w warunkach zagrożenia, cyberbezpieczeństwa oraz komunikacji strategicznej, zabezpieczenia obiektów, alarmowania i ewakuacji.

 

- cptabw1.jpg

- cptabw2.jpg

W Chęcinach rozmawiali o bezpieczeństwie informacji i zarządzaniu bezpieczeństwem

0

Gmina Chęciny włączyła się aktywnie w przygotowaną przez CPT ABW kampanię społeczną 4U!, która promuje sposób rekomendowanego zachowania w przypadku ataku terrorystycznego.

W ramach działań przeprowadzono dwa szkolenia. Pierwsze zostało skierowane do pracowników Urzędu Gminy i Miasta w Chęcinach oraz do kierowników i pracowników jednostek organizacyjnych gminy. Kolejne szkolenie dedykowane zostało wszystkim pracownikom placówek oświatowych: nauczycielom, pracownikom obsługi i administracji.

W szkoleniach wziął również udział Burmistrz Gminy i Miasta Chęciny, Robert Jaworski – Szkolenie w zakresie bezpieczeństwa informacji jest bardzo istotne dla każdej instytucji, aby skutecznie chronić swoje dane i infrastrukturę przed zagrożeniami. W Urzędzie mamy na co dzień do czynienia z dużą liczbą danych, które muszą być właściwie chronione, a pracownicy odgrywają kluczową rolę w ich w ochronie. Dlatego istotne jest prowadzenie szkoleń i podnoszenie świadomości w zakresie bezpieczeństwa informacji, abyśmy byli świadomi zagrożeń i wiedzieli, jak zachować się w sytuacjach ryzykownych – podkreśla burmistrz

W warunkach globalnego i coraz bardziej realnego zagrożenia terroryzmem niezwykle ważne są  działania profilaktyczne, które pomogą zapobiec ewentualnym atakom i zwiększą bezpieczeństwo uczniów, rodziców
i pracowników szkół. W ramach działań na rzecz podnoszenia odporności przed zagrożeniami, Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego zapewniła prelegenta, który profesjonalnie  przedstawił treści z zakresu profilaktyki antyterrorystycznej.

Pracownicy oświaty zdobyli  konkretne informacje i umiejętności, jak prawidłowo postępować w sytuacjach kryzysowych i skutecznie reagować na zagrożenia terrorystyczne. Szkolenie miało na celu informowanie o zagrożeniach występujących zarówno w realnym, jak i wirtualnym świecie. W szkoleniu poruszono kwestie: radykalizacji, rekomendowanego zachowania w przypadku zagrożenia o charakterze terrorystycznym, ratownictwa w warunkach zagrożenia, cyberbezpieczeństwa oraz komunikacji strategicznej, zabezpieczenia obiektów, alarmowania i ewakuacji.

 

- cptabw1.jpg

- cptabw2.jpg